STOP ANNONCESPILD!

Hos Shark & Co. kan vi hjælpe dig med at optimere din onlineannoncering, så du når din målgruppe og ikke en masse andre brugere. Det er lidt langhåret, men vi kan fortælle det som en pixi-bog:

 

Da Kødben A/S fik bedre kontakt med sine målgrupper

Der var engang en fabrik, der hed Kødben A/S. Kødben A/S lavede to slags kødben: Store kødben til store hunde og små kødben til små hunde. Og de ville gerne sælge rigtig mange af dem. Derfor lavede Kødben A/S en flot reklame for kødben (store og små) og indrykkede den i udvalgte online-medier, der havde mange hundeejere blandt brugerne.

Tilfældet ville dog at ejere af store hunde var overrepræsenteret på disse medier så selv om mange hundeejere så kødbensreklamen, var det flest med store hunde. Samtidig var der købestærke ejere af små hunde som aldrig besøgte de udvalgte online-medier Kødben A/S reklamerede på. De kom nemlig på sites hvor katteejerne var i flertal, så det ville have været for dyrt for Kødben A/S at indrykke dér også. Økonomisk fornuftigt, men desværre var der dermed relevante hundeejere som ikke så kødbensreklamen.

Derfor gik salget af store kødben fint, mens salget af kødben til små hunde haltede. Kødbensreklamen blev til gengæld også set af katte-, kanin- og skildpaddeejere på online-medierne. De var ikke det mindste interessante for Kødben A/S. Og det var i øvrigt gensidigt. Et par af katteejerne overvejede faktisk at installere en adblocker for at slippe for kødbensreklamer – og det ville gå ud over Kødben A/S’ datterselskab Katteguf ApS.

Så gik Kødben A/S til Shark & Co. De havde nemlig hørt at Shark & Co. kunne hjælpe med at ramme deres målgruppe mere præcist.

I stedet for at købe visninger på medier som målgruppen er rigt repræsenteret på, køber Shark & Co. nemlig visninger for målgruppen. Ud fra ’big data’ kan forskellige målgruppers online-adfærd forudses ret præcist. Derfor kunne Shark & Co. målrette Kødben A/S’ markedsføring med én kødbensreklame til ejere af små hunde (kvinder +36 år i større byer med mellem- og høj indkomst), og én til ejere af store hunde (mænd +25 og familier i mindre byer og på landet med interesse for friluftsliv).

De to reklamer blev indrykket over for brugere der matchede de to målgruppers parametre, så målgrupperne så hver deres kødbensreklame på flere forskellige websites hvor de kom. Både målgruppen med store hunde og dem med små. Katte-, kanin- og skildpaddeejerne så til gengæld ikke kødbensreklamerne. Og Kødben A/S havde stadig overblik over hvor mange eksponeringer de forskellige målgruppemedlemmer fik – og at kødbensreklamerne ikke blev vist på websites om f.eks. gravmonumenter og zombier hvor de ville virke upassende.

Resultatet blev at Kødben A/S næsten ikke kunne få armene ned af bare begejstring. De følte næsten at de havde fået både prinsen og det halve kongerige. Kødben A/S brugte budgettet på at eksponere målgruppen og få kvalitet og resultater for pengene. De ’spildte’ ikke visninger uden for deres målgrupper. Samtidig kunne Kødben A/S med to forskellige kødbensreklamer målrette deres budskab og tilbud til de to forskellige grupper af hundeejere som derfor oplevede et mere relevant tilbud og reagerede mere positivt på det.

Tilmed blev antallet af irrelevante reklamer mindre, så katteejerne installerede ikke adblockere – og Kødben A/S gjorde derfor ikke livet surt for sit datterselskab Katteguf ApS.

… Og alle levede lykkeligt til deres verdens ende.

 

Historien er inspireret af virkelige hændelser!

 

Er du interesseret i at høre mere? 

Shark & Co afholder 3 sessions omkring annoncespild. Her får du mulighed for at få mere uddybende information så du fremadrettet kan optimere din indsats på onlinemedier. Til glæde for dit salg, branding og budget. Målbart vel at mærke.

Torsdag den 11. maj
kl. 7.30 – 9.30

Mandag den 22. maj
kl. 16.30 – 18.30

Tirsdag den 30 maj
kl. 7.30 – 9.30

Send mail og skriv hvilken dato du vil deltage. Arrangementerne er gratis og pladserne fordeles efter ”først til mølle-princippet”.

Tilmelding til Mette Due Ladefoged på due@sharkreklame.dk.