11 essentielle tips til det gode nyhedsbrev
Velovervejede nyhedsbreve slår alt
Velovervejede nyhedsbreve er vigtige værktøjer til at fastholde og udvikle din kundegruppe. Faktisk har e-mail-nyhedsbreve høj konverteringsrate; højere end hvad du typisk oplever på andre kanaler, og det er faktisk én af de bedste – hvis ikke DEN bedste kilde til at få kunder i biksen, hvis du altså gør det rigtigt.
Vi har her samlet 11 tips, som gør det let og overskueligt for dig at optimere din nyhedsbrevsstrategi – eller at komme i gang med at bruge nyhedsbreve.
1 / Få flere tilmeldinger
2 / En god emnelinje og pre-header
3 / Hold det kort og genkendeligt – maks. ét primært budskab!
4 / Have klare call-to-actions
5 / Skab værdi – what is in it for me?
6 / Personalisér til din målgruppe
7 / Hvornår og hvor ofte?
8 / Track og brug dine data
9 / Mobilvenlig – et must!
10 / Det skal være nemt at afmelde nyhedsbrevet
11 / Find den rette e-mail platform som virker og er brugervenlig
1 / Få flere tilmeldinger
Du kan ikke udsende et nyhedsbrev uden at have modtagere der har ønsket at modtage det. Det ville være spam. Derfor har vores første tip fokus på hvordan du kan øge din e-mail-liste.
Der er mange måder, du kan indsamle leads til dine e-mail-lister. Du kan bl.a. gøre det på din hjemmeside, ved brug af lead-annoncer på sociale medier og ved brug af klassiske offline-metoder. Det vigtigste er, at du giver dine besøgende noget – at der er noget af reel værdi for brugeren (jf. tip 5)! Det er den mest effektive måde at tiltrække nye leads på – om så det er en konkurrence, en gratis e-bog, analyse eller artikelserie, som de kun kan få ved at tilmelde sig.
Leadsamling via hjemmesiden:
- Pop-ups – et meget effektivt værktøj til at opsamle nye leads. Der findes mange forskellige formater, og vi anbefaler som altid at du tester, hvad der fungerer bedst for din virksomhed. Du kan fx teste hvor lang tid der skal gå, før pop-up’en skal komme, og hvilke budskaber og call-to-actions der er mest effektive.
- Welcome mat – en full-screen call-to-action der kommer frem, når besøgende lander på din hjemmeside. Her kan du teste forskellige budskaber. Men lad være med at have den liggende permanent på din side da det kan irritere brugere, der besøger din hjemmeside af andre grunde.
- Inline click-triggers – links som del af teksten relevante steder på hjemmesiden, hvor brugeren selv aktivt klikker på et link, så der kommer en pop-up frem hvor man kan tilmelde sig. Det er en mindre aggressiv strategi hvor du undgår at ’smide’ en pop-up i hovedet på alle. Færre vil se din pop-up, men de vil til gengæld være interesserede, når de selv beder om den.
Facebook Lead-annoncer og LinkedIn Lead-Gen formularer:
En ekstremt effektiv måde at opsamle leads på er at bruge af Facebook Lead-annoncer eller LinkedIn Lead-Gen formularer. De er relativt nemme at sætte op, når blot du har styr på hvilket budskab og call-to-action du vil bruge, og hvilke informationer du vil have fra dine brugere.
Begge typer annoncer er tilknyttet en almindelig annonce på enten Facebook eller LinkedIn. Her vælger du selv om det skal være en link-annonce, karrusel-annonce, video-annonce eller evt. som del af en kanvas-annonce. Når brugeren er eksponeret for annoncen og vælger at klikke, bliver man ført videre til lead-formularen som åbner i samme vindue, hvor man kan tilmelde sig nyhedsbrevet. Inde i selve formularen er der flere forskellige muligheder. Du kan se opbygningen af en tom Facebook lead-formular her:
Først vælger du formulartype – om du vil have fokus på ”Større antal” eller ”Højere hensigt”. Ved Højere hensigt får brugeren muligheden for at gennemgå og bekræfte sine oplysninger. Det betyder at formularen tager længere tid at udfylde, og det kan give færre tilmeldinger. Vi anbefaler at bruge ’større antal’.
Dernæst udfylder du en introduktion der forklarer hvorfor man skal tilmelde sig, og hvad man kan regne med at få, og du vælger hvilke oplysninger du gerne vil have brugeren skal udfylde for at tilmelde sig.
NB: jo flere oplysninger du beder om, jo større er sandsynligheden for at brugeren står af og ikke gennemfører formularen. Her skal du være kritisk over for hvilken information du som minimum behøver for at kunne segmentere dit nyhedsbrev optimalt. Du kan eventuelt i et senere nyhedsbrev spørge modtagerne om flere oplysninger (jf. tip 6). |
Når først lead-annoncen har kørt, og du kan se at der kommer leads ind, kan du inde på virksomhedsprofilen à værktøjer til offentliggørelse à formularbibliotek, gå ind og downloade dine leads så du kan indsætte dem i dit CRM / mail-liste system. Du har 90 dage til at downloade dem i Facebook hvorefter de går tabt.
HUSK: sørg for at oprette de helt rigtige målgrupper at markedsføre din lead-annonce til. Jo bedre dine målgrupper er, jo billigere bliver dine leads. En effektiv lead-annonce bør ligge på omkring 1 – 5 kroner pr. ny lead.
Offline metoder
Nogle gange er det effektivt at bruge offline-strategier til at indsamle leads til e-mail-nyhedsbreve. Det kan for eksempel være:
- Når du deltager i messer hvor du fx. bruger en konkurrence som lokkemiddel
- Når en kunde køber noget i din fysiske butik, har du et system klar til at udfylde kontaktoplysninger så de fx kan holde sig opdateret på kommende tilbud
2 / En god emnelinje og pre-header
For at dit nyhedsbrev kan være effektivt, skal dine modtagere åbne det. Og for at få dem til det skal nyhedsbrevet have en god emnelinje og pre-header der giver modtageren et første indblik i hvad nyhedsbrevet indeholder, og dermed hvad de får ud af at åbne det. (jf. tip 5)
Emnelinjen skal være catchy for at fange brugeren i en ofte overfyldt indbakke. Her er nogle konkrete råd til hvordan du skriver den bedste emnelinje:
- Hold den kort og effektiv – gerne omkring 50 tegn
- Skab værdi allerede i emnelinjen i stedet for at pushe et kedeligt salgsbudskab
- Prøv at personalisere den – fx ved at bruge modtagerens navn
- Vær kreativ, men husk altid at holde hvad du lover – du må ikke oversælge dit indhold!
- Tal og lister er meget effektive – såsom ”11 tips til det gode nyhedsbrev”
- Brug tilbud og tidsrelaterede ord – såsom ’sidste chance’ for at lokke
- Stil relevante spørgsmål – såsom “Har dit nyhedsbrev en god åbningsrate?”
- Undgå store bogstaver – det bliver ofte opfanget som spam
- HUSK – nok det vigtigste er altid at splitteste og dermed blive klogere på, hvad der virker for lige netop din virksomhed
Du kan se en række eksempler herunder – og vær opmærksom på at pre-headeren ikke bliver vist i alle modtageres e-mail-program, så det vigtigste budskab skal stå i emnelinjen. I eksemplerne her kan du også se hvordan det ser ud hvis emnelinjen er over 50 tegn.
Læste du emnelinjerne? Hvilket af nyhedsbrevene ville du åbne først? Og hvilket ét derefter? Prøv at tænke over hvilke virkemidler de mest interessante nyhedsbreve bruger.
3 / Hold det kort og genkendeligt – maks. ét primært budskab!
Sørg for at vælge ét primært budskab pr. nyhedsbrev. Det er vigtigt at begrænse indholdet og kommunikationen til det vigtigste for at gøre det nemt for brugeren at få overblik over hvor relevant det er. Det overordnede budskab kan dog godt suppleres med understøttende budskaber uden at det bliver for tungt. Der må ikke være for meget tekst, så sørg altid for at:
- Bryde teksterne op
- Holde det til korte sætninger og afsnit
På den måde er nyhedsbrevet mere overskueligt og letlæseligt
Det er også vigtigt at holde nyhedsbrevsdesignet genkendeligt, så modtagerne altid kan genkende din virksomhed som afsender. Og så det ligner din virksomheds øvrige kommunikation. Det kan fx være ved at skabe en ramme med samme logo, skrifttype eller farver, som er med til at skabe en stærkere relation og brandstyrke.
4 / Have klare call-to-actions
Efter du har fået modtageren til at åbne nyhedsbrevet, er det næste mål at få brugeren til at handle. Her kommer klikraten ind i billedet. Ud af alle dem der åbner dit nyhedsbrev, hvor mange vælger så også at klikke videre?
En handling bliver typisk fremmet af tydelige call-to-actions som ofte tager form som en knap eller et link enten til hjemmesiden eller til direkte køb af et specifikt produkt. Det vigtigste er at brugeren aldrig må være i tvivl om hvor man skal klikke for at tage det næste skridt.
Eksempler på handlinger du kan opfordre læseren til at gøre:
- At klikke videre til hjemmesiden
- At købe specifikke produkter
- At dele eller videresende nyhedsbrevet
- At klikke videre til nogle af jeres egne sociale medier (og derefter forhåbentligt vil følge jer)
5 / Skab værdi – what is in it for me?
Hvis du vil have modtageren til at læse videre, handle og blive ved med at abonnere på dit nyhedsbrev, er det ekstremt vigtigt at fokusere på at indholdet skaber værdi for brugeren. Her skal du tydeligt give svar på brugerens spørgsmål: “What’s in it for me?”.
Her anbefaler vi at du skaber værdi for dine nyhedsbrevsmodtagere 80% af tiden og bruger de sidste 20% på salgsbudskaber. Du kan skabe værdi ved brug af:
- Konkurrencer
- Tips og tricks
- Guides
- E-bøger
- Nyttige artikler og viden
- Begivenheder, osv.
Du skal med andre ord tænke værdiskabende budskaber ind i alt indhold. Derfor er det en god idé at have fokus på formuleringen bl.a. af dine call-to-actions. Fx lyder ”Få vores tips her” bedre end ”Bestil vores tips” der kan virke mere besværligt og forpligtende.
6 / Personalisér til din målgruppe
Jo mere du ved om dine nyhedsbrevsmodtagere, jo lettere er det at skabe værdi for dem og opfylde deres forventninger og behov til nyhedsbrevet. Du kan indsamle viden om dine modtagere på flere måder:
- Du stiller flere spørgsmål i dine lead-annoncer fx køn eller alder, men ikke for mange (jf. tip 1)
- Du kan i et nyhedsbrev opfordre dine modtagere til at udfylde et spørgeskema
- Du kan opfordre dine modtagere til at opdatere deres brugerprofil/konto (hvis de har en)
Det er ikke altid brugerne vil bruge tid på at give dig mere viden om dem selv, men det kan hjælpe hvis du tilbyder noget af værdi fx en ekstra besparelse, nogle procenter, en voucher eller deltagelse i en konkurrence. Og husk: Jo mere dine modtagere skal fortælle om sig selv, jo mindre sandsynligt er det at de vil gøre det, så du skal kun indsamle data, som du vil og kan bruge.
Når du har data om dine modtagere, kan du segmentere og personalisere dit nyhedsbrev. Du kan fx sende relevante tilbud til mænd eller til kvinder, eller du kan lægge vægt på fri fragt over for modtagere der bor i postnumre langt væk og click-and-collect til dem tæt på. Det kan selvfølgelig gøres meget mere kompliceret, men det kræver flere data fra dine modtagere, flere funktioner i din e-mailplatform – og lidt ekstra arbejde fra din side. Til gengæld vil dine nyhedsbreve være mere relevante.
7 / Hvornår og hvor ofte?
Der findes massevis af guides og studier om hvornår det er bedst at udsende nyhedsbreve og hvor ofte – det kan være en god idé at undersøge de nyeste studier for at holde sig opdateret. En del studier viser dog at:
- Tirsdag og torsdag er de bedste dage at udsende på
- Kl. 10 eller 11 er det bedste tidspunkter
- Lørdag og søndag er de mindst effektive dage
Som hovedregel er der dog ikke den store forskel på dagene, og det er derfor stadig dine budskaber og dit indhold der er altafgørende. Vi anbefaler derfor at teste dage og tidspunker, for at finde ud af hvad der virker for din virksomhed eller brand. Det samme gælder for hvor ofte du skal sende nyhedsbreve.
Referencer:
8 / Track og brug dine data
Arbejdet er ikke slut når du har afsendt dit nyhedsbrev. For at være effektiv er det essentielt at du tracker og bruger dine data til at optimere og gøre mere af det der virker. Fx hvorfor var der ingen der åbnede dit nyhedsbrev? Eller hvorfor fik dit andet nyhedsbrev så mange klik?
I det fleste e-mailplatforme får man løbende rapporteringer der viser åbningsrate, klikrate, afmelding og meget mere, se eksemplet fra MailChimp:
Hvis dit system ikke har den mulighed, er det på tide at du skifter. Med de data du får fra dine nyhedsbreve, kan du analysere hvad der ikke virkede, og hvad der virkede – og så gøre mere af det der virker.
NB: Du kan til tider med fordel gensende dine bedste nyhedsbreve på et senere tidspunkt, hvis din mail-liste er stor nok. Man anbefaler typisk at gensende nyhedsbrevet senest 3 dage efter det første er blevet sendt. Men måske du kan tilføje et understøttende budskab eller tilpasse indholdet lidt? – Så kan du fint bruge nyhedsbrevet flere måneder efter. |
Husk at opsætte Google Analytics-tracking på dine nyhedsbreve så du har mulighed for at tracke adfærden af dine modtagere efter de har klikket videre fra dit nyhedsbrev. Du kan fx se hvor mange sider de har set, hvor længe de har været der, og om de har konverteret. Hvis du bruger MailChimp, er der en guide til hvordan du opsætter det her.
Eksempel på noget af det man kan se i Google Analytics:
9 / Mobilvenlig – et must!
En undersøgelse af emailmonday viser at 59% af alle e-mails åbnes på mobiltelefoner. Derfor er det en absolut nødvendighed at dit nyhedsbrev er mobilvenligt og ser lige så godt ud på mobilen som på computerskærmen. Det stiller krav til din template. Mange e-mail-platforme understøtter mobilvenlige templates, og det bør være et krav for den platform din virksomhed arbejder i.
E-mails der ikke virker eller bliver vist forkert på mobilen, bliver slettet inden for kun 3 sekunder. Nogle af de ting der gør formateringen af nyhedsbreve dårlig på mobil, er:
- Billeder der er for store eller har rykket sig
- For meget tekst der ikke er ordentligt opdelt
- Brug af en multiple column template (flere spalter) der ikke er responsiv
Inde i selve nyhedsbrevet er det vigtigt at overveje:
- Vigtige budskaber øverst – der er ikke så meget plads på mobilen, sørg for at det mest relevante indhold er placeret øverst
- Skriftstørrelse – sørg for at bruge den rigtige skriftstørrelse så nyhedsbrevet også er nemt at læse på mobil. Hverken for småt eller for stort
- Links – sørg for at vigtige links er gjort store eller er lavet som knapper. Små links er svære at ramme på mobil
OBS – i nogle e-mailplatforme som fx MailChimp findes en test-funktion så du kan sende test-mails internt. Brug denne funktion til at se hvordan din e-mail ser ud på mobil, inden du udsender den. |
10 / Det skal være nemt at afmelde nyhedsbrevet
Det lyder måske mærkeligt at du skal gøre det nemt for dine nyhedsbrevsmodtagere at afmelde nyhedsbrevet, men der er faktisk flere gode grunde:
- Det er en god måde at rydde op i dine modtagere – så skal du ikke bruge energi på at kommunikere til personer, der alligevel ikke synes at din virksomhed er interessant
- Hvis det ikke er nemt at afmelde nyhedsbrevet, angiver modtageren din mail som spam, det er ofte nemmere og hvis flere modtagere gør det, kan du og dit nyhedsbrev blive black-listed som spam-afsender. Det er ikke en god tin.
- Og endelig er det lovpligtigt ifølge reglerne om spam.
De fleste sætter ordet ”afmeld” nederst i nyhedsbrevet hvilket er en del af de fleste templates. Det er nederst de fleste modtagere vil lede efter muligheden for at afmelde, så det gør det nemt for brugeren. Samtidig har du chancen for at fange brugeren med relevant indhold inden vedkommende når ned til muligheden for at afmelde. Se eksempel:
11 / Find den rette e-mail platform som virker og er brugervenlig
For at kunne lykkes med en succesfuld nyhedsbrevs- eller e-mail-marketing-strategi, kræver det den rette e-mail platform. En platform som er brugervenlig og har alle de nødvendige funktioner. Vi anbefaler at platformen som minimum har:
- Et brugervenligt set-up med templates (inkl. mobilvenlige templates)
- Rapportering med statistik for åbningsrater, klikrater og links
- Test-funktionalitet så du kan sende test-mails internt
- A/B splittest på både emnelinje og indhold
- Segmenteringsmuligheder
- Mulighed for at gensende mails / nyhedsbreve
- Google analytics tracking
- API til integration af data mellem fx listen af nyhedsbrevs-modtagere og andre kundelister
- Mulighed for personalisering og opsætning af eget domæne som afsender
Nogle af de mest populære platforme er:
- MailChimp
- Campaign Monitor
- Ifusionsoft
- Aweber
- Benchmark
- Active Campaign
Spørg Shark & Co. om dit nyhedsbrev
Nå. Nu har du fået 11 essentielle tips om det gode nyhedsbrev, så det bør være lettere at skrive og udsende nyhedsbreve. Begynd med at sikre dig, at du har noget af værdi at tilbyde dine modtagere (tip 1 og tip 5). Og har du behov for assistance – til teknik, opsætning, generering af tilmeldinger eller værdiskabende indhold – er du altid velkommen til at spørge Shark & Co.
Kontakt Sarah Nathalie Pedersen eller Dennis Houmann Dinesen