25. januar 2022
3 rigtige og 3 forkerte om TikTok
TikTok er kun for børn. FORKERT.
Der findes mange forskellige målgrupper på TikTok. Den største målgruppe er Gen Z (41%), der består af de 16 til 24-årige. Men fordi TikTok kategoriserer brugerne ud fra deres interesser, rækker TikTok meget længere ud end du måske lige regnede med.
TikTok er ikke særlig populær i Danmark. FORKERT.
Appen er blevet downloadet over 3 milliarder gange globalt, og 656 millioner gange alene i 2021. Så selvom der ”kun” er ca. 1,2 million danskere på appen, er det kun et spørgsmål om tid, før vi ser, at platformen bliver lige så stor i Danmark. En vigtig pointe er, at de nuværende danske brugere i gennemsnit er på platformen i 84 minutter om dagen. Så chancen for at blive eksponeret er ret stor.
Det er billigt at annoncere på TikTok. RIGTIGT.
TikTok består af mange forskellige annonceformer – faktisk har platformen hele 5 forskellige annoncetyper.
- Brand Takeover – Her bliver din annonce vist som det første, når man åbner appen. Det vil sige, at alle i den region du har valgt, får din annonce vist. Det skal tilføjes, at annoncen bliver vist i fuldformat, uden du ser TikTok menuer osv.
- Hashtag Challenge – Her bruger du et hashtag til at lave en udfordring til dine følgere eller andre, der har lyst til at være med. Videoen uploades organisk, og bagefter kan du sponsorere videoen samt målrette den til din målgruppe.
- Branded effects/ Branded lens – Her laver du dit eget branded filter, som brugerne på TikTok kan bruge til deres egne videoer på platformen.
- Top View – Et in-feed annonce format, hvor din annonce ligger først og før alt andet indhold på TikTok.
- In-Feed – Som navnet også antyder, ligger annoncen i feedet sammen med alt andet indhold.
Det er begrænset, hvor mange der annoncerer på TikTok i Danmark, og derfor er platformen væsentlig billigere at annoncere på i forhold til mange andre platforme.
Det er nemmere at gå viralt på TikTok. RIGTIGT.
Hvis der er noget de er kendt for, er det deres algoritme, som hurtigt gør, at godt indhold kommer først. Hvad betyder det? Det betyder, i stedet for at vælge en bruger med mange følgere eller likes, vælger de det indhold, der passer bedst til brugeren. Derfor behøver du ikke at have 40.000 følgere for at få 3.000.000 views. Men det er stadig vigtigt, at du laver indhold, der passer til din målgruppes interesser, og så skal de nok få den vist i deres “For you” feed.
Ingen lytter til lyd på reklame. FORKERT.
På appen er lyd en stor del af konceptet, og derfor er det vigtigt at tænke lyd ind i alt indhold, der skal på TikTok. Heldigvis har TikTok et stort gratis royalty-free lyd bibliotek, som du frit kan benytte.
Du kan bruge samme indhold fra Instagram reels. RIGTIGT.
Mange tror måske, at TikTok kun er sjove og fjollede videoer. Men her er det vigtigt, at du er tro mod dit eget brand. TikTok’s brugere går meget op i, at du er autentisk, og derfor giver det god mening at bruge de samme videoer, som du bruger på dine Instagram reels.
Vil du vide mere?
Kontakt Sarah på tlf. 76 82 70 11