Sarah Nathalie Pedersen | Online Marketing Manager | Shark & Co.
Sarah Nathalie Pedersen
Online Marketing Manager

8 tips til effektiv brug af de Sociale Medier

Der er stadig mange virksomheder, som ikke får nok ud af at være på de sociale medier. Ofte er indsatsen for ufokuseret og som med så megen anden markedsføring, bliver udbyttet af sociale medier bedst, når man ved, hvad man vil – når man har en plan. Her får du 8 tips til at få forbedret din indsats på sociale medier. Det ottende tip er at kontakte Shark & Co., men det havde du forhåbentlig allerede regnet ud.

Måske ved du allerede hvordan du skal bære dig ad på de sociale medier, måske kan du lære noget. Her får du den ultra-korte opsummering og er der noget du har behov for at vide lidt mere om, kan du læse videre. Det anbefaler vi.

  1. Skal man være tilstede på alle kanaler? Hvilke kanaler er relevante for dig? Vær der hvor din målgruppe er

  2. Du kar kun 1,7 sekunder til at fange forbrugerens opmærksomhed – lav en klar strategi for de sociale medier

  3. Annoncering er ikke længere en mulighed – men en nødvendighed!

  4. Målret, målret, målret – specifikke målgrupper baseret på data er nøglen til højere ROI

  5. Hvilken type indhold performer bedste på de sociale medier 2018/2019?

  6. Opsamler du kvalitative leads via de sociale medier? Det burde du, men hvordan?

  7. Hvordan måler du ROI? Hav klare målepunkter for de sociale medier

  8. Søg hjælp til de sociale medier


1 / Vær dér hvor din målgruppe er

Der findes mange sociale medieplatforme, og der kommer hele tiden nye til. Det er vigtigt, at du tager stilling til hvilke platforme der kan gavne dit brand og din virksomhed, og vælger. Hellere gøre det godt på én eller få platforme end at sprede indsatsen over så mange, at du ikke kan vedligeholde dem ordentligt. Hvis du vil være til stede på alle kanaler, risikerer du at spilde dine ressourcer, fordi du ikke får opbygget en stærk tilstedeværelse på nogle af platformene, og i stedet bare er der for at være der, og det er ikke til gavn for nogen. Om så det er Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, YouTube, Twitter eller noget helt andet.

Hvilke sociale medier din virksomhed skal være til stede på, kommer an på din målgruppe. Facebook er stadig den platform, som langt de fleste danskere bruger, mens LinkedIn er den stærkeste B2B platform. Instagram og Pinterest kan være ekstremt værdifulde for specielt de virksomheder der har meget visuelle produkter. Mulighederne er mange, men målet skal altid være, at være til stede der, hvor din kunder er.


2 / Lav en strategi for sociale medier

Ud over at fokusere på de platforme hvor du møder den relevante målgruppe, er det vigtigt at du lægger en klar strategi for løbende at optimere dine kanaler. Du skal komme brugerne i møde med indhold de har lyst til at interagere med, så du skaber positive associationer for dit brand.

Der kommer flere og flere virksomheder på de sociale medier, og det betyder at kampen om forbrugernes opmærksomhed bliver hårdere og hårdere. Ifølge Facebook har du kun 1,7 sekunder til at fange forbrugeren i deres feed, hvis de kommer ind via mobilen, og 2,5 sekunder på computeren. Det er den mængde tid brugere i gennemsnit giver indhold, mens de scroller på de sociale medier – og mobiltrafikken fylder mere og mere. Derfor er det ekstremt vigtigt at du fokuserer på din content-strategi og prioriterer kvaliteten af dit indhold så du fanger og holder forbrugerens kostbare opmærksomhed.

Rigtig mange skaber indhold hen ad vejen ud fra her-og-nu behov og muligheder, men det kan betale sig at få en reel, nedskrevet content marketing strategi. En konkret plan for det indhold der skal skabes, så du støtter op om et langsigtet mål og ikke ender med udelukkende at lave kampagneindhold og sporadiske opslag. Jo før du får en god content strategi jo bedre. Alene fordi det giver dig en fordel i forhold til alle dem, der endnu ikke har én.


3 / Brug annoncer og vær målrettet

Konkurrencen om brugernes opmærksomhed stiger på de sociale medier. Samtidig har fx Facebook ændret sin algoritme, så virksomheders opdateringer ikke længere har så stor organisk (ikke-betalt) rækkevidde. Opslag fra brugernes venner og familie har større vægt end opslag fra virksomheder, de følger. Det er derfor ikke længere blot en mulighed, men nu en reel nødvendighed, at promovere/annoncere indhold og opslag på de fleste platforme. Det er vejen til at nå den rigtige målgruppe mere effektivt og målrettet, end organisk indhold og delinger er i stand til.


4 / Målret, målret, målret

Fokus på din målgruppe er mindst lige så vigtigt ved annoncering på de sociale medier som ved gammeldags papirannoncer. Du får det optimale ud af dine annonceringskroner hvis du kender din målgruppe og er målrettet. Et opslag der bliver ’boostet’ på de sociale medier, eller en annonce der bliver eksponeret for en bred målgruppe, er langt fra lige så effektiv som en annonce, der har en meget specifik målgruppe. Opsæt specifikke målgrupper (også kaldt audiences) som er relevante for lige præcis det indhold, du vil ud med. Så kan du samtidig målrette dit budskab mere præcist. Begge dele giver en langt større chance for konvertering.

Der er et hav af forskellige muligheder på bl.a. Facebook og LinkedIn når det kommer til målgrupper, men der er nogle få som virker hver gang på tværs af brancher. Hvis du er lidt usikker på, hvilke målgrupper, du kan begynde at gå efter, anbefaler vi at du prøver med følgende:

  • Fans af din profil/din side
  • Besøgende på jeres hjemmeside
  • Lookalike (målgrupper baseret på folk der minder om dine andre målgrupper)

De to første målgrupper har allerede vist interesse og måske endda sympati for din virksomhed. (Målgrupper baseret på trafik på hjemmesiden – som styres via fx en Facebook pixel eller LinkedIn Insight tag). Og du kan udnytte mediets viden om de to målgruppers profiler til at nå ud til brugere, der ligner – ’Lookalike’ – ud fra en forventning om, at lignende brugere også finder dig relevant.


5 / Video performer godt

Det ændrer sig løbende hvilket indhold der performer bedst på sociale medier. I 2018 har der været øget fokus på video-indhold, og det forventer vi i høj grad fortsætter i 2019. Derfor har Facebook fx også valgt at udvikle et værktøj for annoncører i Business Manager, hvor du hurtigt og nemt kan lave video-indhold ud fra en masse templates. Det betyder at selv små virksomheder uden ressourcer til at producere video kan lave video-indhold i deres annoncer.

Video-indhold er særdeles effektivt til at skabe brugerengagement. En undersøgelse fra HubSpot afslører at 54% af forbrugerne gerne vil se video-indhold fra brands, hvilket er det højeste tal af alle content formater med e-mail/nyhedsbreve på en andenplads med 46% og sociale billeder på 41%. Stories og live-video på Facebook og Instagram har også set en stor fremgang, og derfor introducerer LinkedIn også snart stories på deres platform – bare under et andet navn.

I sidste ende er det vigtigt at holde øje med hvilken type indhold, der fungerer for din virksomhed – hvad reagerer din målgruppe på? – og så lave mere af det. Du skal ikke være bange for at prøve nye ting og teste det.


6 / Brug dine sociale medier til at opsamle leads

De sociale medier kan være en værdifuld kilde til at samle kvalitative leads. Om så det er leads baseret på direkte henvendelser fra potentielle kunder, reaktioner på SoMe content, eller leads opnået ud fra målgrupper baseret på SoMe engagement.

For at effektivisere leadopsamlingen via de sociale medier til fx konkrete navne og e-mails, anbefaler vi at bruge Facebook lead-annoncer, Instagram lead-annoncer eller LinkedIn lead-gen-formularer. Ja, kært barn har mange navne, men i bund og grund handler det om at ramme den rette målgruppe det rette sted med det rette budskab med formålet om at indsamle leads, du kan konvertere til salg.

Metoden er relativt simpel. Vi kunne fx have lagt en video på de sociale medier om ”8 tips til effektiv brug af de sociale medier”. Ud fra engagementet på den video kunne vi skabe en målgruppe af brugere, der højst sandsynligt har interesse i vores 8 tips. Ud fra denne snævre målgruppe kan vi lave en lead-annonce på enten Facebook, LinkedIn eller Instagram hvor vi opfordrer målgruppen til at udfylde en formular med navn og e-mail for at få tilsendt vores artikel, og samtidig tilmelde sig vores nyhedsbrev. På den måde får vi værdifulde leads ind i vores nyhedsbrevssystem, som vi nu har direkte kontakt med, og kan sende målrettede budskaber.

Lead-annoncer er relativt nemme at opsætte og gør det muligt for brugeren at tilmelde sig et nyhedsbrev, en begivenhed eller deltage i en konkurrence uden at forlade det sociale medie eller skulle bruge meget tid på det. Ved opsætning af en lead-annonce har vi et par klare anbefalinger for højere konvertering:

  • Målret annoncen mod en meget specifik og relevant målgruppe
  • Hold formularen så kort som muligt. Jo mindre brugeren skal udfylde, jo større er chancen for at brugeren fuldfører det


7 / Hav klare målepunkter for de sociale medier

Hvor ligger den reelle værdi i din tilstedeværelse på de sociale medier, og hvad skal jeres succes på de sociale medier måles på? I en lang periode blev succes på de sociale medier målt på hvor mange følgere eller likes man havde. Det ser heldigvis anderledes ud i dag.

Selv om det selvfølgelig ser godt ud at have mange følgere og likes på ens opslag, kan vi nok hurtigt blive enige om at man i højere grad burde fokusere på kvaliteten af trafik, tilmeldinger og leads. Målet er vel at konvertere kvalitets-leads til salg og sortere de kolde leads fra undervejs.

Vi anbefaler at du opsætter klare mål forbundet med specifikke kampagner og aktiviteter. På den måde sikrer du, at kampagner bliver opsat og målt efter det rette formål. Hvis du fx udelukkende måler din succes på trafik til din side og samtidig opretter en video-kampagne med formålet at få så mange visninger som muligt, vil den – uanset antallet af visninger – aldrig blive en succes, fordi den ikke har været optimeret mod at skabe trafik til din side – som jo var det overordnede mål. Når du gør dine mål kampagnespecifikke, gør du det nemmere for dig selv at måle ROI.

Mål ROI og få indsigten til at performe bedre

Jo bedre du er til at måle ROI på dine aktiviteter på de sociale medier, jo større mulighed har du for at styrke din content-indsats og tilstedeværelse på de sociale medier. Data og indsigt i hvilken type indhold og annoncetyper der konverterer bedst, øger nemlig chancen for en styrket content marketing indsats.

Sørg for at opsætte jeres Google Analytics konti og Facebook Attribution for at have den bedste indsigt i hvordan jeres sociale medier performer. Ved brug af UTM links hvor man customizer et link med kampagneinformation, er det muligt at definere om data som fx nye brugere og konverteringer kommer fra betalt eller organisk indhold fra de sociale medier. Her kan du under ’Campaign Medium’ fx indtaste CPC hvis det er betalt annoncering.

8 / Søg hjælp til dine sociale medier

Ja, vi lovede det i begyndelsen, og her er det: Er du og din virksomhed klar til at dykke ned i de sociale medier og de mange muligheder, så kontakt Online Marketing Manager Sarah Pedersen for en dybere gennemgang.