Kunde
Hjemme Hos
Services
Strategi
Konceptudvikling
Branding
Visuel identitet
Logo
Naming
Web design
SEO
SEM
SoMe
Content strategi + plan
Affiliate marketing
Tilbudsaviser
E-tilbudsaviser
Hvad siger kunden?
Du er mere end velkommen til at spørge:
Lene Witt Johansen
Kædechef, Hjemme Hos
Millionunderskud blev til overskud
Udfordring
Da det daværende Møbelkæden i 2017 fik ny direktør, blev Shark & Co. valgt som samarbejdspartner til at hjælpe med en omfattende, strategisk turnaround, der skulle vende et millionunderskud til overskud og skabe ejerskab og stolthed hos kædens medlemmer.
Løsning
I samarbejde med kædens direktør og bestyrelse udviklede vi strategi, koncept, navn og logo til den nye, frivillige møbelkæde – et koncept vi efterfølgende driftede og fortsatte med at udvikle i en årrække, bl.a. med en samlet webshop med tilhørende digital strategi.
Navnet, HJEMME HOS, fremhæver essensen af produktet: Møbler der skaber hjem for forskellige målgrupper – Hjemme hos dig, hjemme hos naboen, og hjemme hos familien i nr. 14. Navnet favner på samme tid både den enkelte butik og kædens kunder.
Vi har nemlig trukket butikkerne frem foran kæden. Det er den lokale butik, der skal have salget, så kædens profilering skal støtte butikken – ikke være en konkurrent.
Sådan fungerer HJEMME HOS’ webshop også: I den frivillige kæde kan de knap 30 butikker have ’egne’ produkter ud over det faste kædesortiment, så det skal de naturligvis også kunne online. Løsningen er en fælles kædewebshop, som reelt består af mange lokale webshops – én for hver butik. Der var ingen fortilfælde, systemmæssigt, som vi kunne drage nytte af, så vi fik udviklet en unik teknisk løsning.
Det nye setup krævede en tilhørende digital strategi for at skabe øget trafik, synlighed og omsætning. Strategien omfatter blandt andet annoncering på sociale medier (primært Facebook og Instagram), søgemaskineoptimering (SEO) og annoncering på søgemaskiner (SEM). Alt sammen er blevet implementeret og løbende tilpasset med tilbagekig på de data, vi har indhentet.
På de sociale medier har vi lagt stor vægt på at ramme den rigtige målgruppe på baggrund af data. Vi har sørget for at placere annoncerne optimalt, med den ideelle fordeling af budgettet, og for at holde et stramt kædelook for at styrke kendskabet.
Ved at trække butikkerne frem foran kæden, er den lokale butik, der får salget, så kædens profilering støtter butikken – ikke omvendt.
Flere besøgende på web
Mindre end et halvt år efter lanceringen af det nye website og fælles webshop har hjemmehos.dk set en stigning på 20 % nye besøgende, sammenlignet med den foregående periode.
Mere direkte trafik
Den stærke synlighed gav en stigning på hele 241% brugere, der selv tastede web-adressen for at besøge hjemmehos.dk, sammenlignet med den foregående periode.
Flere følgere på Facebook
Indsatsen på de sociale medier resulterede i 246 % flere følgere på Facebook, sammenlignet med de syv foregående måneder.
CTR (klikrate)
På SoMe-kampagnerne så vi generelt høje klikrater, hvoraf den bedste lå på 14%. Til sammenligning anses en klikrate på 1,2 % eller derover på Meta som værende god.
”Det er en fantastisk udvikling, kæden har været igennem, og det har vist sig som den helt rigtige strategi at aflive den gamle kæde. Det kan godt lade sig gøre at drive en frivillig kæde i Danmark – i modsætning til en kapitalkæde”.
Lene Witt Johansen, adm. direktør i Hjemme Hos