Kunde
Skærtoft Mølle
Services
Emballagedesign
Strategi
Markant kortere time to market og meget lavere emballageomkostninger
Udfordring
Skærtoft Mølle er ikke kun kendt for økologisk, stenkværnet mel af højeste kvalitet. De er også kendt for deres prisvindende tilgang til design, hvor emballagen understøtter de gode råvarer.
Der er gået små 10 år, siden emballagen sidst fik nyt design, og i den tid er der kommet mange nye produkter – og senest nye ejere også. Tiden var moden til et opdateret udtryk til deres mel og gryn-produkter. Designet skulle implementeres drypvis, da nuværende lager først skulle opbruges.
Samtidig ønskede Skærtoft Mølle øget synlighed og kendskab til deres brand, da vi først satte os ned og talte strategi med dem. Nå ja – et øget salg i webshoppen ville bestemt også være en bonus.
Løsning
31 forskellige emballager med tilhørende krav om en mindsteproduktion på 40.000 pr. variant. Det var udgangspunktet. I stedet for at starte med design indså vi, at det fremtidige emballage-lager kunne gøres mere fleksibelt både hvad angår varianter, kampagner, private label og lagerbinding. Løsningen var fælles ”grundposer” og et fleksibelt etiketdesign. Ja, og så måtte Skærtoft Mølle så efterfølgende investere i etiketteringsmaskine.
Og nu vi var i gang, hvorfor så ikke udnytte emballagen til knivskarp profilering? Vi skrev en kernefortælling, som indkapsler Skærtoft Mølles brand-personlighed og fungerer som et løfte om den høje kvalitet. Kernefortællingen blev placeret lige over næringsindholdet på poserne – og blev samtidig indrammet og hængt op på Skærtoft Mølles kontor, hvor medarbejderne kunne spejle sig i budskabet.
Sammen med Skærtoft Mølle fastlagde vi en digital strategi for deres brand og satte Key Performance Indicators (KPI’er) for annonceringen på Facebook og Instagram. Med hensigt om at skabe værdi hele vejen rundt – for kunden, for brandet og for bundlinjen – blev annonceindholdet designet specifikt til målgruppen, så de fik lyst til at kommentere, tagge hinanden og dele.
Den nye emballage var en designopgave. Men vi designede også fleksibilitet, mindre lagerbinding og agilitet. Det har givet Skærtoft Mølles indsalgspitch mere værdi, lagerbindingen er meget langt nede, og der er udviklet mere end 10 nye produkter, som er sendt på markedet med virkelig kort responstid. Samtidig opnås stor kampagne-agilitet, hvor der i perioder køres med andre produktstørrelser end normalt – etiketten sættes blot på en større eller mindre pose i kampagneperioden.
Mere trafik fra sociale medier
Efter en fire måneders brandingkampagne på Meta var trafikken til websitet fra de sociale medier steget med hele 743%
Mere direkte trafik
I kampagneperioden så vi også en 35% stigning i direkte trafik, hvor folk selv taster brand-navnet oppe i søgefeltet – et tydeligt tegn på større brandværdi.
CTR (klikrate)
På de bedst performende Meta-annoncer lå klikraten på knap 14% og 12% . Typisk siger man, at en god CTR på Facebook/Instagram er mellem 2-5%. For Skærtoft Mølle lå den gns. CTR på 4,4% på tværs af alle annoncer.