8. december 2021
Dennis Houmann Dinesen
Partner / Chief Digital Marketing Officer
Det er lige så vigtigt at have adgang til dine Google services, som det er vigtigt at have nøglen til din egen virksomhed eller have dit eget pas.
Når vi hos Shark & Co. overtager markedsføringen af en kundes virksomhed, oplever vi desværre alt for tit, at virksomheden ikke har ordentligt styr på deres data. Det betyder, at de ikke ved, hvem der har diverse adgange og i værste fald, så sletter den gamle samarbejdspartner adgangen til Google Analytics og al data går tabt. DERFOR, er det vigtigt at du allerede nu, gør krav på din data.
Du skal have egen ejeradgang til dine Google værktøjer, fordi det er dig, der ejer dem. Dit bureau eller din samarbejdspartner er blot en spiller, der har adgang for at kunne gøre det, de skal gøre. Du skal eje dine egne data, fordi du i et skifte mellem digitale samarbejdspartnere kan stå med håret i postkassen, hvis du ikke har styr på dine data og adgangen hertil. Værdifuld data kan gå tabt, hvis din tidligere samarbejdspartner sletter sin egen adgang, inden den nye samarbejdspartner har fået adgang. Din nye samarbejdspartner skal efterfølgende bruge timer på at opsætte fra ny – timer som du betaler for, og som går fra optimerings-arbejdet. Tro mig, det er ikke fedt for nogen parter.
Når vi siger, at en Google konto er det samme som et pas, er det naturligvis stillet en smule på spidsen, men faktisk er det ikke helt galt. En Google konto er nøglen til bilen, der kører på Googles vejnet. Med en Google konto har du egen adgang til alle relevante værktøjer. Men næsten vigtigst af alt, så kan du let og problemfrit igangsætte et nyt samarbejde og sørge for, at bureauet har de bedste forudsætninger. Det sparer både dig og bureauet tid. Tid som i stedet kan bruges på optimeringsarbejde. Af Google værktøjer kan nævnes:
GA er det værktøj, hvor al data omkring trafikken på din hjemmeside samles, og hvordan de besøgende har interageret med hjemmesiden. Det er der, sådan nogle som os, kigger på, hvordan dine besøgende opfører sig. Hvis det er opsat korrekt, vil du kunne få meget værdifuld data omkring dine besøgende. Hvor gamle er de, er de mænd eller kvinder, og bor de tæt på dig, eller hvor i landet kommer de fra. Hvis din Google Analytics er sat rigtig godt op, kan du også se hvilke af disse segmenter, der rent faktisk skaber værdi for dig, i form af konverteringer. Påtænker du at lave remarketing hen ad vejen, så er det også her, du opsætter dette, og påbegynder din opsamling af potentielle kunder.
I Google Ads styres dine annoncer, og her ligger rigtig meget data på, hvordan dine annoncer har performet tidligere. Den data vil dit nye bureau slå ihjel for at få fingrene i. Ikke for at pege fingre ad tidligere samarbejdspartnere, men for at kunne forstå, hvad arbejdsgangen har været og justere/optimere på allerede eksisterende igangværende arbejde. Sammenkoblingen mellem Google Ads og Google Analytics er også meget vigtigt.
Tro det eller lad være, men vi er faktisk ikke interesseret i at fakturere flere timer på opsætning til dig som kunde. Det betyder nemlig, at der går længere tid, før vi kan skabe resultater, og tit er tiden en essentiel faktor i et samarbejde. Derfor vil vi gå rigtig langt for at få fingrene i forudgående data, for på den måde at spare din tid og penge.
Når vi taler Google My Business (GMB), så er det den boks, der dukker op ude til højre, når du søger på din egen virksomhed. Det er dit online visitkort, der gør dig synlig, når kunder søger direkte på dig. ”Men hvorfor skal jeg så have fokus på det”? Det skal du, fordi:
GTM bliver det ofte kaldt i hurtige sammenhænge. Vi bruger GTM til at samle alle Google værktøjer ét sted. Når vi f.eks. skal starte en ny kunde op, opretter vi en GTM og tildeler kunden adgang med det samme. I GTM har vi mulighed for at oprette Google Analytics, al tracking, Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag, Cookiescripts osv. Det hele bliver samlet ét sted, nemlig i ”containeren” som den hedder. Den container kan så lægges ind på en hjemmeside, og derfra spiller det hele sammen. Det er meget bekvemt, hvis en kunde f.eks. ønsker at skifte cms system.
I GTM har man også mulighed for at opsætte sin tracking meget eksakt. Hvis man ikke sælger varer online, kan man eksempelvis opsætte tracking på bestemte knapper på ens hjemmeside. Det kan også være, hvis der bliver sendt en henvendelse via en kontaktformular. Så er det jo meget brugbart at kunne videregive til kunden, hvor mange gange en kontaktformular er blevet sendt. Eller hvor mange gange, der er booket en prøvekørsel, hvis du sælger biler.
Vi bruger Google Search Console til flere forskellige ting. Dels til at fortælle Google, at vi nu har lavet nogle forbedringer på en underside, og at de godt må skynde sig og indeksere det, vi har lavet. Men vi kan også bruge det til at opsamle nye søgeordsforespørgsler. Så hvis en kunde brugte en ny søgefrase til at finde os, og kunden konverterede, så kunne det godt være, at vi skulle være opmærksom på dette og tilrette vores indhold på siden. Man kan også bruge GSC til mere teknisk SEO i form af fejlfinding på hjemmesiden. Alle features er vigtige for os for at kunne levere den bedst mulige løsning til kunden. Og som med de andre Google værktøjer vil vi gerne have adgang til den forudgående data. Det giver os et indblik ind i, hvordan den forrige løsning har fungeret.
Når du opretter en virksomhed, fordi du vil gøre verden til et bedre sted, så skal du oprette en Google konto. Du må ALDRIG – som i ALDRIG – lade andre gøre dette. Det er DIN adgang og DIN alene. Det betyder også, at du IKKE må dele dit password med andre. Når kommende samarbejdspartnere skal have adgang til relevante Google værktøjer, skal du blot invitere dem ind som brugere. De skal ikke have din adgang. Hold gerne styr på hvem, der har adgang til diverse Google værktøjer. Til dette kan du bruge et Excel ark over hvert Google værktøj. Det giver dig også den fordel, at ved et endt samarbejde, har du overblikket og kan nemt fjerne rette vedkommende uden nogen som helst problemer.
Hvis du skal hjælp eller sparring til dette, så kontakt Dennis hos Shark & Co.
Hvis din nuværende samarbejdspartner har oprettet en eller flere Google værktøjer:
Så skal du allerede nu have fat i dem og bede dem om at tildele dig adgang til disse, for at sikre dig selv. Og det SKAL være en administrator adgang – også kaldet en ejer adgang. På den måde kan du ved endt samarbejde, blot fjerne irrelevante personer med adgang til din data. Det er vigtigt, at du allerede nu får styr på dette. Og hvis du skal have hjælp, så tag fat i os.
Ring til Dennis på tlf. 7682 7011
Strategi
Branding
Konceptudvikling
Forretningsudvikling
Digital strategi/omstilling
SEO (søgeoptimering)
CRO (konverteringsoptimering)
SEM (Google Ads)
Sociale medier
E-tilbudsaviser / e-kataloger
Tekstforfatning
PR
Content marketing
E-mail marketing
Marketing automation
Læs mere om effektfuld markedsføring gennem stærke budskaber
Corporate identity
Visuel identitet
Logodesign
Naming
Salgspræsentation
Emballagedesign
Webdesign
Kampagner
Digitalt content
Film
Outdoor
Radioreklamer
Guerilla marketing
Magasiner
Kataloger
Skilte, facadebannere m.m.
Printannoncer
Butiksmateriale
Kontakt os – vi tager gerne et uforpligtende møde med dig, enten fysisk eller online.
Se eksempler på, hvordan vi har skabt resultater for vores kunder