Emoji guide – 5 marketing tips der styrker dit brand
Emojis er da noget useriøst pjat i marketing! Er det ikke?
Nope. Flere og flere virksomheder bruger emojis, når de kommunikerer med deres kunder og communities digitalt – og vinder over dem, der ikke gør.
Alle gør det, selv din svigermor (især din svigermor! 😅). Altså bruger emojis på daglig basis. Hvis du er en af de få, der aldrig gør, kan man næsten fristes til at sige, at du er en kold skid.
For brugt optimalt forbinder emojis os. De gør os relaterbare og viser vores menneskelighed og empati. Vores hjerne er skruet sådan sammen, at billeder til enhver tid trumfer tekst.
Uden visuelt følgeskab husker man kun 10 % af en tekst efter 3 dage.
Tilføj et billede, og vupti! Så husker man hele 65 % af budskabet.
Når nu dine kunder har hele verden evigt tilgængelig på sin skærm (inkl. dine konkurrenter), hvem tror du så helst, de vil købe noget af:
Dig med en flad tekst, de i allerbedste fald husker en tiendedel af?
Eller dig, der taler med dem, som deres øvrige omgangskreds gør?
Brug emojis rigtigt i din markedsføring og du kan:
- øge åbningsraten i dit nyhedsbrev
- få dine SoMe-opslag til at skille sig ud
- opnå mærkbart større interaktion med din målgruppe
- blive menneskelig for dit publikum
- vise dit brands personlighed
⚠️Inden du går i gang!
Helt grundlæggende er der noget benarbejde, der skal gøres, før du kan høste frugterne af dit arbejde med emojis. Start med at undersøge følgende punkter grundigt.
Hvordan bruger din målgruppe emojis?
Vigtigheden af dette punkt kan ikke understreges nok. Der er markant forskel på, hvordan Babyboomers, Millenials og Gen Z bruger og forstår emojis. Og kløften kan være kæmpestor! Nok mest, når de ældre prøver at forstå de yngre, som denne 30-årige tiktoker gør os komisk opmærksom på. Og ja, for Gen Z er alle over 30 år gamle.
Har du et globalt publikum, kan det risikere at stikke helt af, hvis du ikke har sat dig ind i, hvordan forskellige kulturer matcher emojis med budskaber. I visse dele af verden symboliserer en engel for eksempel døden, og klappende hænder insinuerer samleje. Det kan du læse mere om her.
… Og nu vi er ved misforståelser, så er en 🍑 ikke bare en fersken. Superærgerligt, hvis du sælger ferskenjuice, men skinnet bedrager med den her emoji. Den er IKKE for børn, og det samme gælder auberginer. Altid husk at undersøge, om der er skulle være upassende betydninger af de emojis, du har tænkt dig at bruge. Google er din ven her.
Er mediet egnet til emojis?
På sociale medier er emojis en fast del af kommunikationen, men de små banditter gafler også ekstra opmærksomhed andre steder online, fx emnelinjer i nyhedsbreve. Emojis skaber nemlig blikfang og fremhæver dit budskab/tilbud. By all means, go ahead.
Sidder du omvendt med en tekst til et analogt medie, skal du være ekstremt strategisk sikker, hvis du skal have gavn af det. Men så kan du til gengæld også score ekstra point, som de her 3 outdoor-eksempler formår.
Er emojis passende i forhold til dit budskab?
Vi siger ikke, at du som investeringsrådgiver eller bedemand aldrig må bruge emojis. Vi siger bare, at der er stor risiko for at udvande dit seriøse budskab eller ligefrem skræmme kunderne væk, hvis det får følgeskab af 💸💸💸 eller ⚰️ 🪦 🕊️.
Nogle gange er det bare bedst at lade være.
5 tips til at vinde dine følgeres opmærksomhed med emojis
1. Match emojis med dit brand og brug dem konsekvent
Oplagt punkt, hvis du sælger fysiske, letforståelige produkter som 👠 eller 🍔. Men hvad hvis du sælger produkter som ventiler eller forsikringer?
Ikke alle brands har en emoji for, hvad de sælger, og det behøver du heller ikke for at bruge emojis i din branding. Research i stedet hvilke emojis, din målgruppe bruger meget, og læg en strategi for, hvordan du kan bruge disse troværdigt i dit brand for at fange deres interesse.
2. Bed dine følgere om at svare med en emoji
En klassiker, og med god grund. Det gør det nemt og sjovt for dine følgere at svare – og bagefter ved du meget præcist hvilke emojis, din målgruppe reagerer bedst på.
Mange brands bruger åbne spørgsmål for at gøre det særligt nemt at svare. Og nej, det er ikke engagement bait, når du bruger det klogt. Det hele afhænger af, hvilke spørgsmål du stiller.
Svarene kan du bruge til at få dyrebar viden om:
- Hvordan din målgruppe har det med dit brand eller dine produkter
- Din målgruppes præferencer i forhold til fx produkter, adfærd eller rejsedestinationer
- Dine følgeres pain points (så du kan imødekomme dem med dit produkt eller service)
Gode, åbne spørgsmål kunne være:
- Hvilken emoji beskriver bedst din reaktion på vores nye feature/product lancering/seneste video?
- 🏂 eller 🏖️ – hvilken ferietype foretrækker du?
- Hvad har du altid med dig i tasken? 💄, 🌂, 📘, 🤧…?
- Beskriv med en emoji, hvordan du havde det, da du installerede NemID?
3. Brug emojis i dine annoncer
Hvis du sidder og tænker, at du vil starte med kun at bruge emojis af og til, når du fx laver et organisk opslag på Facebook, så tag lige det her med i overvejelserne:
42 % af emoji-brugere fra hele verden er mere tilbøjelige til at købe dine produkter, hvis du bruger emojis i markedsføringen, viser Adobes Global Emoji Trend Report fra 2021.
Du går med andre ord glip af for meget ved at starte for småt.
4. Less is more
Selvom emojis booster din engagement rate, har du på ingen måde carte blanche til at proppe dine tekster med dem. Udover det åbenlyse – at det er tåkrummende at se på! – så kommer du højst sandsynligt til at støde dine følgere fra dig i stedet for at connecte med dem.
Hold det minimalt og gør det med stil.
5. Ingen fest uden test! 🥳
Hvis du vil være sikker på at kunne fejre din succes, er der to typer tests, der hører til gamet, når du bruger emojis i din markedsføring:
- Inden du i begejstring trykker publicer på din nye, geniale, emoji-boostede kampagne, så krøl lige pegefingeren ind igen og spørg dig selv, om du har testet på alle relevante platforme?
Visuelt kan emojis se helt forskellige ud alt efter hvilken platform, de ses på. Så test for guds skyld hvordan din annonce ser ud på mobil vs. laptop, på android vs. iOS, i Chrome/Safari/Edge, osv. - Får dine Facebookopslag med emojis mere interaktion end dem uden? Swiper dine følgere op oftere, når der er emojis i dine Instagram stories? Får emojis på LinkedIn klikraten til ryge i vejret på det indhold, du deler?
Det får du klart svar på med ved at splitteste. Indsigterne bruger du til at fintune din emoji-strategi og bevise overfor dine måske mere skeptiske kollegaer/chef, hvorfor emojis er en god idé.
God fornøjelse! Du er selvfølgelig altid velkommen til at tage fat i os, hvis du vil have hjælp til at sparke 🍑 med emojis.