Google Search Console – hvordan bruger jeg det
Sværhedsniveau
Artiklen er til dig, der har opsat Google Search Console, men har gjort det fordi: ”Det ska’ jeg da ha’aa”. Artiklen dykker ned i, hvordan du hurtigt og nemt kan finde de sider, du selv synes er de bedste opfindelser siden automatiske p-skiver, men hvor Google ikke nødvendigvis er enig. Du får med andre ord en opskrift til, hvordan du øger interessen for dit indhold – hvilket jo aldrig har skadet.
Google Search Console
Hvad kan man bruge Google Search Console til? Det spørgsmål har vi tit hørt kunder stille. For hvad kan man egentlig bruge Google Search Console til og hvordan, vigtigst af alt, får man det optimale ud af den data, man finder?
Det har vi ved Shark & Co. beskrevet – og på en måde man forstår! Metoden skal vise dig, hvordan man hurtigt og nemt arbejder med dataen og får det optimale ud af det, når man laver SEO. For SEO og Google Search Console hører nemlig sammen. Faktisk i en sådan grad, at det kan sidestilles med koldskål og kammerjunker. Det ene duer bare ikke uden det andet – meget godt billede på det (synes vi selv).
Lad os dykke ned i dataen
Når vi taler om Google Search Console, er det vigtigt at pointere, at der er flere forskellige features inde i programmet, som vi ikke kommer ind på i dette indlæg. Det, vi i stedet vil fokusere på, er hvordan du finder dine undersiders lavthængende frugter og ja, hvordan du plukker dem.
For der er nemlig én feature inde i Google Search Console, som du bare skal kende! Det er den feature, der giver et indblik i, hvordan dine undersider ligger i søgeresultaterne. Det er måske også den der fortæller dig, at de ikke bliver klikket på. For der er jo ingen tvivl om, at vi gerne vil ligge øverst og have al solskinnet, men hvad er det værd, hvis kunderne ikke klikker på os?
Klikraten skal optimeres
CTR (Click-through rate) er det vigtige søgeord i det her indlæg. Eller som vi dødelige kalder det; klikrate. Klikraten er den procentdel af eksponeringerne, der har resulteret i et klik ind til vores hjemmeside. Dette tal vil vi gerne have så højt som overhovedet muligt. Tallet er nemlig ensbetydende med et relevant søgeresultat for kunden! En høj CTR betyder, at folk er blevet præsenteret for et relevant søgeresultat og valgte at klikke på det.
Download din data fra Google Search Console
Her kommer opskriften til, hvordan du finder de undersider på din hjemmeside, der har lav CTR, men ligger godt i søgeresultaterne, og hvorfor du skal arbejde med dem. Skærmprints kan forekomme!
Log ind i Google Search Console og vælg ”Effektivitet” i venstremenuen. Sørg for at ”Klik”, ”Eksponeringer”, ”CTR” og ”Gns. position” er slået til. Tidsperioden er som standard sat til 3 måneder, hvilket er fint.
Nu skal vi rulle lidt ned og vælge ”Sider”. Den står som udgangspunkt på ”Forespørgsler”. Forespørgsler er de søgefraser, der er blevet brugt til at aktivere et søgeresultat. Derfor er denne feature også vældig interessant, bare ikke lige i forhold til denne opgave.
Nu kan vi isolere dataen og trække den over i enten Google Sheets eller Excel. Det afhænger af ens temperament. I Sharks eksempel bruger vi excel. Det gøres ved at trykke på ”Eksportér” knappen i øverste højre hjørne.
Så vælger du ”Excel”, og nu kan du efter et par sekunder åbne et Excel ark, som ser nogenlunde sådan her ud. Her vil den som standard igen stå på ”Forespørgsler”, og du skal vælge ”Sider” i stedet for. Dette gøres nederst i fanebladene.
Når du har valgt ”Sider” nede i fanebladet, vil du kunne se alle undersiderne. Nu smider vi et filter på og laver betingede formateringer. På den måde kan vi farvemarkere de celler, og dermed undersider, vi vil arbejde med. Man markerer den kolonne, man vil arbejde med. Trykker på ”Betinget formatering” og vælger om værdien skal være større eller mindre end. I eksemplet nedenfor har jeg markeret eksponeringer og valgt, at den skal markere alle celler med flere end 1000 eksponeringer. I CTR kolonnen har vi valgt at markere alle værdier lavere end 5%. Nu har vi markeret sider, som har mere end 1000 eksponeringer og en CTR, som er lavere end 5%.
Så kan vi begynde at kigge på title tags og meta-beskrivelser for at være sikker på, at den del er SEO optimeret. Vi kan efterfølgende kigge siderne igennem og vurdere, om der er nok tekst på, eller om vi skal have mere informativt indhold ind på undersiden.
Dette er en meget koncentreret tilgang til ens SEO på hjemmesiden. Det er omvendt også det, der vil gøre, at du ser resultater – både på din gns. placering, men også i antallet af besøgende til din side.
Brug for hjælp? Tag fat i Dennis, vores SEO-specialist:
Dennis Houmann Dinesen
Partner / Chief Digital Marketing Officer
30 68 21 25
dennis@sharkogco.dk