Har du styr på GA4?
Den 1. juli 2023 lukkede Analytics Universal og blev erstattet af Google Analytics 4 (forkortet GA4). Det betyder helt konkret, at Google stoppede med at lave nye features til tidligere versioner, og al udvikling fremadrettet foregår på GA4. Her har du en oversigt, hvis du endnu ikke er helt fortrolig med, hvad GA4 er og kan.
Fordele ved GA4
GA4 har flere nyskabende opdateringer set i forhold til tidligere versioner af Google Analytics, da den arbejder med event-drevet data. GA4 er udviklet til en fremtid med eller uden cookies, og baseret på maskinlæring, som giver en større indsigt i kunderejsen på tværs af platforme og enheder.
Men lad os præsentere dig for 3 af de mest betydningsfulde ændringer i fjerde generation af Analytics:
- Eventbaseret struktur: Data bliver udelukkende event-baseret, så det handler ikke længere om sessions- og sidevisninger. Desuden bliver det muligt at tracke brugerinteraktioner ned til mindste niveau.
- Ny AI-kerne: Maskinlæring er kernen i GA4, som giver dig forbedret dataindsigter og bidrager til en mere komplet datasamling, som giver et klart billede af din virksomheds performance.
- Bedre indsigt i din målgruppe: Du får mulighed for at opdage potentielle vækstområder og kommende trends hos dine kunder med bedre indsigt i dine brugeres adfærd.
De 3 kernefunktioner uddyber vi for dig nu.
Eventbaseret struktur giver bedre tracking
Den måde som GA4 opsamler data på, er markant anderledes, fordi alt nu er events. Events er brugerhandlinger som f.eks. klik på element eller afspilning af video. Det vil sige, at det nu er muligt at tracke handlinger på web og app samt eventkonverteringer helt uden kode. Du kan altså tracke hver gang en bruger interagerer med dit website eller app. Det nye Analytics har et større fokus på eventsporing. Dette kan ses som et af det første skridt imod en cookie-løs fremtid.
Ny AI-kerne giver bedre data
Det kan være svært at tracke trafik, når flere og flere fravælger samtykke til cookies og dataindsamling. Men det har GA4 en løsning på. Den nye AI-kerne giver mulighed for en mere avanceret og intelligent databehandling. Det betyder, at eksisterende data analyseres, og ud fra dette identificeres mønstre, som kan bruges til at genskabe mangelfulde data.
På den måde kan Google ved hjælp af maskinlærings-algoritmer estimere sig til den manglende data. På den måde dannes et mere komplet grundlag at analysere brugernes adfærd ud fra. Du kan på den måde forbedre din virksomheds marketingsindsatser, herunder din SEO, fordi du får mulighed for at kortlægge mønstre i dine kunders adfærd og opdage optimeringsmuligheder.
Forbedret målgruppeindsigt
Den nye maskinlæringsmodel giver Analytics mere data at arbejde ud fra, og dermed er din målgruppe også bedre repræsenteret. Før var data opdelt mellem enheder og kilder, men nu er det muligt at følge kunderne gennem hele rejsen og helt ned til brugerniveau på tværs af platforme.
Helt grundlæggende kan du blive endnu klogere på vigtige tendenser i data på tværs af YouTube, køb i app, Google Ads og trafik på hjemmesiden. Du kan sågar forbedre dine målgruppelister, forudse kundeadfærd og du bliver f.eks. underrettet om stigende produktpopularitet og meget mere. De nye predicitve metric kan nemlig forudsige købsadfærd eller opdage, hvis der opstår øget efterspørgsel på et bestemt produkt, eller hvis der er et særligt kundesegment med potentiale for ekstra omsætning.
Desuden vil Customer life time value (CLV) være med til at bidrage og forbedre evalueringen af dine marketingaktiviteter.
Kom godt i gang med GA4
Hos Shark & Co. følger vi løbende med i opdateringerne i GA4, så vi kan hjælpe dig bedst muligt. Vi hjælper dig også gerne med opsætningen i GA4, så din data er korrekt.
Kontakt Dennis eller Sarah på tlf. 76 82 70 11