15. marts 2021
Hvad betyder den nye iOS 14 opdatering for din Facebook annoncering?
Inden længe kommer Apple med en ny opdatering. Denne opdatering gør det muligt for brugerne at takke nej til tracking af aktivitet udenfor Facebook. Det skyldes, at dataindstillingerne går fra at blive opt-out til at blive opt-in. Det vil sige, at brugerne nu kan tilvælge tracking, hvor de førhen skulle fravælge det. Et ”nej tak” kan i sidste ende betyde, at Facebook ikke længere kan indsamle data om brugernes digitale færden på dit website, herunder visninger af specifikke sider, sign ups, produkter lagt i kurven eller køb. Derfor vil den nye opdatering komme til at påvirke din annoncering, hvis du optimerer imod eller rapporterer på websitekonverteringshændelser.
Konsekvenser for Facebook annoncering i forbindelse med iOS 14
Det formodes, at mange brugere ikke vil give samtykke til, at Facebook må tracke deres aktivitet udenfor appen. Det vil have direkte indflydelse på dine resultater. For det første kan du forvente, at dine retargeting målgrupper (målgrupper baseret på handlinger foretaget på ens website) vil blive mindre. For det andet har Facebook allerede nu ændret deres tilskrivningsperiode fra 28 dage til 7 dage. Det betyder, at du kun kan se handlinger på dine annoncer 7 dage tilbage. De nye ændringer medfører desuden en forsinket rapportering på op til 3 dage, for at beskytte brugernes handlinger. Derfor kan din annonceringsindsats opleves mindre effektiv– selvom det nødvendigvis ikke er tilfældet!
Men hvad så nu?
Der er ingen tvivl om, at Apples iOS 14 opdatering er en af de større ændringer, der er sket for Facebook som annonceringsværktøj. Ét er sikkert; det kommer til at ændre måden hvorpå retargeting på websitehændelser kan benyttes. Dog er det vigtigt at pointere, at Facebook og Instagram stadig er værdifulde platforme til markedsføring – så længe du allerede nu begynder at gøre dig overvejelser og forberede dig på de ændringer, som opdateringen medfører.
Herunder giver vi dig 5 tips til, hvordan du sikrer dig at være på forkant med opdateringen:
1. Verificér domæne
Hvis ikke du allerede har verificeret dit domæne i Facebook Business Manager, anbefaler Facebook, at du får det gjort inden den nye opdatering. Kort sagt, ved at give Facebook information om dit ejerskab af dit website, hjælper du Facebook med at spore brugernes adfærd på siden.
2. Forbered jeres 8 konverteringshændelser
Som et modspil til den nye opdatering, har Facebook udviklet den nye funktion ”Aggregeret hændelsesmåling” for at beskytte brugernes data og imødekomme Apple. Du har mulighed for at opsætte 8 hændelser (eks. specifikke sidevisninger, produkter lagt i kurv, osv.) pr. domæne som rangeres. Det er allerede nu muligt at opsætte og rangere dine 8 hændelser – du skal dog være opmærksom på, at en ændring i hændelser kan tage op til 72 timer. Det betyder, at annoncer med disse optimeringer vil blive sat på pause. Planlæg derfor grundigt hvornår og hvilke hændelser, du ønsker at ændre. Hvis du ikke har opsat hændelser inden den nye opdatering, så fortvivl ikke, da Facebook selv opsætter forslag til dig.
3. Træk data ud til sammenligning
Med de nye ændringer i måden at rapportere på, kan du potentielt forvente at se en forskel i dine resultater. Du kan derfor med fordel allerede nu trække din data ud, og forberede dig på de forskelle, der vil ske i dine resultater.
4. Husk den øverste del af marketingtragten, når du annoncerer
Opdateringen vil formentlig have de største konsekvenser for de annoncører, der har en stor kampagneopsætning udelukkende med fokus på retargeting og konverteringshændelser. Det skyldes, at målgrupperne formentligt bliver mindre, og at man maksimum kan vælge 8 konverteringshændelser. Kig derfor på din Facebook strategi, og overvej mulighederne for at annoncere med fokus på den øverste del af marketingtragten. Der er muligvis bedre annonceringsmuligheder efter opdateringen.
5. Fasthold brugerne på Facebook
Med den begrænsede mulighed for at spore brugere efter de har forladt Facebook, kan det anbefales at forsøge at fastholde dem på platformen eller flytte selve konverteringen over på Facebook. Det kan f.eks. være igennem lead ads, lynoplevelser eller Facebook shop. Sidstnævnte er meget aktuel for virksomheder med webshops. Specielt også for de mindre virksomheder, der ikke har råd til en stor webshop. Det er allerede nu muligt at opsætte forretningen på Facebook/Instagram, dog er betalingsfunktionen på platformen endnu kun tilgængeligt i USA.
Derudover er det vigtigt at pointere, at links åbnet i Facebooks egen browser formentlig stadig kan spores. Det sker fordi brugerne ikke forlader appen. Vi forventer desuden, at Facebook fortsat udvikler sig i takt med de nye ændringer, og vil gøre alt, hvad de kan, for at imødekomme annoncørernes muligheder.
iOS 14 opdateringen vil formodentlig have størst betydning for annoncører. Især dem der optimerer imod websitekonverteringshændelser – og er stærkt fokuseret på den nederste del af marketingtragten. Hvis du i din annoncering ikke er bundet op på websitekonverteringshændelser i så høj grad, kan det forventes, at den nye opdatering ikke vil få direkte konsekvenser for din annonceringsindsats på Facebook.
iOS 14 påvirker ikke kun annoncering på Facebook
Det er ikke kun Facebook, som bliver ramt af den nye iOS 14 opdatering – samtlige apps på Apple enheder bliver påvirket. Du vil også kunne opleve ændringer i resultater for annoncering på bl.a. LinkedIn og Snapchat. Google annoncering bliver også påvirket af den nye opdatering. De har dog meldt ud, at de ikke vil benytte sig af pop up vinduet, fordi de stopper helt med at benytte identitetsbaseret data. Dermed vil du som annoncør på Google, også opleve udsving i volumen i data.
Hvis du følger ovenstående anbefalinger, er du godt klædt på til den nye opdatering. Har du spørgsmål eller brug for hjælp og rådgivning – kontakt os på 76 82 70 11. Hos Shark & Co. er vi godt forberedte på den nye opdatering, og vi følger løbende med i udviklingen.
Læs mere om Facebooks egne forventninger til den nye opdatering her