Hvad er SEO og hvad koster det?
Du kender måske SEO eller søgemaskineoptimering som det der, du ikke helt ved, hvad er, men som man skal have. Hvis du har en hjemmeside, en webshop eller en fysisk butik, så skal du have SEO. Så enkelt kan det faktisk siges. Og hvorfor så det. Det bunder i, at hvis du har en af de tre førnævnte, så har du sikkert også et behov for at skulle findes. Og hvordan søger de fleste mennesker efter informationer i dag? … er du er med?
Hvad er SEO?
Det vil vi prøve at at gøre let forståeligt 😊. Search Engine Optimization er, hvad SEO står for. Det betyder i al sin enkelthed optimering af søgeresultaterne – eller søgemaskineoptimering på diverse søgemaskiner. Af søgemaskiner kan nævnes: Google, Bing, Baidu, DuckDuckGo, Yahoo. Der er mange flere, og du kender højst sandsynligt et par stykker af dem.
Hvad koster det?
Det er ikke gratis, og det er nok så tæt, vi kan komme det. Vi laver særskilte løsninger til hver kunde, og derfor er det svært at svare på. Vi anbefaler, at du tager kontakt til os og får en gratis gennemgang af din side. Men som ved alle vores løsninger, så vil vi hellere starte forsigtigt og vise dig vejen. Så er du nok også mere klar til at skalere dit budget op, tror du ikke – ja eller ja?
Hvordan laver man god SEO-optimering?
Man kan lave søgemaskineoptimering på mange måder. Nogle af de mest gængse måder er ved søgeordsanalyse, teknisk SEO, on-page optimering og off-page optimering.
Søgeordsanalyse
Analysen af dine søgeord er omtrent lige så vigtig, som kammerjunkerne på din koldskål. Hvis ikke du ved, hvilke søgeord der er de vigtigste for dig, så bliver det fremadrettede SEO arbejde meget op ad bakke. Vi starter altid med en søgeordsanalyse. Måden Shark & Co. gør det på, er ved at samle alle søgeord ind fra den eksisterende hjemmeside. Vi laver en form for skrab af hjemmesiden, og ender med en pulje af søgeord. Dem tjekker vi så igennem i Google Ads værktøjet ’Søgeordsplanlægning’. Her får vi at vide, hvor mange søgninger der i gennemsnit er på et givent søgeord hver måned. Vi får også at vide, om der er lav, middel eller hård konkurrence på søgeordet og næsten vigtigst af alt, så får vi at vide, om der er nogle andre søgeord, som måske var mere interessante at blive fundet på. Det kan være, at der er flere søgninger på en anden udgave af søgeordet. Tidligere kunne man i Google Analytics se søgeordene man blev fundet på, men det kan man ikke mere nu.
Det er også sindssygt vigtigt at få afdækket sine konkurrenter. Hvis de bruger søgeord, som der er mange søgninger på, så skal sådanne ord også med i søgeordsanalysen. Om man vælger at bruge ordene eller ej betyder ikke så meget. Det gælder om at få afdækket den viden og så efterfølgende tage stilling til det.
Når søgeordsanalysen er lavet, og vi har en klar plan for, hvilke søgeord vi vil søgemaskineoptimere på, så kortlægger vi hvilke landingssider, der skal relatere sig til hvert søgeord. Kort sagt, søgeordsanalysen er hele fundamentet for at SEO-arbejdet bliver startet korrekt op.
Teknisk SEO-optimering
Når vi arbejder med teknisk SEO, er vi inde i maskinrummet på din hjemmeside. Vi retter typisk fejl, som sløver dine chancer for at placere dig godt ude på søgemaskinerne på de søgeord, som er interessante for dig. Hvis du forestiller dig, at din hjemmeside er en bil. Så har du, i grove træk, et ydre karosseri, en motor og nogle bremser. Når vi hos Shark & Co. arbejder med teknisk SEO, så løsner vi for de små håndbremsere på din hjemmeside – og hver gang øger vi topfarten en smule.
Hvad kan tekniske SEO-fejl så være, spørger den opmærksomme læser. Og hvor er vi glade for, at du spørger. Tekniske fejl på en hjemmeside kan være omfattet af langsom indlæsnings hastighed. Måske har du nogle alt for store billeder liggende. Måske indlæses hele din hjemmeside på én gang i stedet for i små bidder, som vi anbefaler. Det kan også være interne links, der fejler. Interne links, der fejler, kan opleves som blindgyder, for lige at blive i metaforen med bilen. Hvis du forestiller dig, at en kunde trykker på et internt link (som er et link, der fører kunden fra én underside over på en anden), og dette link ikke virker – så kører kunden metaforisk ned i en blindgyde. Så kan du risikere, at kunden slet ikke vil undersøge mere på din hjemmeside og hopper tilbage på Google, for så at finde en af dine konkurrenter mere interessant.
On-page SEO-optimering
Når der er styr på den tekniske SEO, og alle bilens håndbremsere er løsnet, kan vi begynde at optimere på bilens ydeevne og tune den med nogle ekstra hestekræfter. On-page SEO-optimering er nemlig den vedvarende optimeringsdel. Her optimerer vi imod de søgeord, som kunderne/brugerne bruger. Et eksempel på den vedvarende optimering kunne være splittesting på title tags og meta-beskrivelserne. Når vi splittester på title tagget og på meta-beskrivelsen, så er det fordi, at vi gerne vil se, hvad der trækker den bedste klikrate. Vi forsøger altid at have så høj en klikrate som overhovedet muligt, fordi det er noget af det Google tillægger værdi. Med i ligningen skal det også siges, at vi skal præsentere kunderne/brugerne for de bedst matchende resultater. Det vil med andre ord sige, at hvis en kunde søger på en bestemt søgefrase, så skal vi kunne imødekomme det behov, som kunden har.
Et eksempel er vaskemaskiner. Se her: En bruger søger på Google ”vaskemaskine vandforbrug”. Denne type søgning er ikke ensbetydende med et køb nu og her. Derfor skal en produktside med vaskemaskiner IKKE nødvendigvis ranke bedst her. Brugeren er nemlig højst sandsynligt i research fasen. Derfor giver det mere mening, at brugeren får vist en landingsside, hvor netop brugerens søgeforespørgsel bliver besvaret. Det kunne være en info-side, hvor alle de her spørgsmål omkring vandforbrug, lydniveau og strømforbrug, bliver besvaret. Som SEO-bureau er vores fornemste opgave at sørge for, at det er info-siden, der ranker højest og sørge for, at brugeren får lyst til at klikke på netop den side, vi arbejder med.
Når kunden så laver søgningen ”ny vaskemaskine” eller ”vaskemaskine tilbud”, så er fokus et andet fra kundens side. Nu vil kunden højst sandsynligt gerne købe. Her er vores opgave som et godt SEO-bureau at sørge for, at det nu er en købsside (produktside), som kunden får præsenteret. Det ville være en god SEO-strategi at klæde kunden godt på i forhold til USP’er (unique selling point). Det kan være fri fragt, hurtig levering og fri retur. Alt sammen USP’er som er vigtige for os kunder, der står og skal erhverve os en ny vaskemaskine.
Så det her med, at vi tilgodeser brugerens og kundens behov i enhver situation, er noget af det, vi arbejder med i den vedvarende optimering i SEO arbejdet.
Off-page SEO-optimering
Off-page optimering er også det, vi kender som linkbuilding. Shark & Co. anbefaler ikke at gå ud og købe links fra udbydere, som har det som deres kerneprodukt eller ydelse. Alene af den årsag, at vores oplevelse af, hvordan Google tilgodeser disse købelinks, er stærkt dalende. Faktisk tror vi på, at det skader mere, end det gavner. Derfor kommer der her en klar og tydelig anbefaling – stop dit samarbejde med samarbejdspartnere, der tilbyder købelinks.
Men er linkbuilding så bare helt dødt? Nej, det er det ikke. Men du skal gøre det klogt og med den rigtige intension. Vi anbefaler at lave linkbuilding – primært på den interne del – hvor du sørger for, at dine undersider er godt linket op. Ved at linke dine undersider godt op, sørger du for at få sendt Google og kunderne rundt på din side og kan dermed sende den berømte ”link-juice” rundt.
Hvis du ønsker at give dig i kast med ekstern linkbuilding og ”jagte links”, så gør det på denne måde: Tag fat i nyhedsmedier, fagblade, samarbejdspartnere og leverandører. Bed dem om at linke til jeres side. Bed dem linke, fordi I har noget super relevant indhold på jeres side, som det vil give mening for førnævnte at linke til. Ekstern linkbuilding har den ene og klare fordel, at du både sender trafik ind fra det linkende medie til din hjemmeside – og du sender Google ind på din hjemmeside og derved indirekte styrker din position og standing hos Google. Det er lidt ligesom at fyre lidt billige komplimenter af hos svigermor 😊.
Fordelene ved SEO
Hvad er fordelene ved SEO? Ja, man kan sige, at det er det samme, som fordelen ved at gøre sig mere synlig, når man har en fysisk butik. Som vi ser det, så har SEO tre ben, vi hos Shark & Co. skal have ekstraordinært fokus på. Vi kan visualisere det ved en trekant – de tre ben er:
- Teknisk SEO – det med håndbremserne
- Vedvarende optimering – det giver bedre placeringer
- Supporterende til annonceringen – få mere værdi for pengene
Men hvad er så hvad, og hvorfor er det en fordel for mig, der har en hjemmeside/webshop? Det er det, fordi du styrker dit udgangspunkt. Du skaber hele fundamentet for bedre synlighed på den digitale scene. Tilmed skaber du også, ved korrekt brug af SEO, et bedre fundament for din online annoncering. Hver gang du leder en besøgende ind på din side via en annonce, så betaler du pr. klik.
Men hvis Google ikke synes, du har tydeliggjort godt nok, hvad den landingsside, du har tænkt dig at lede kunden ind på, omhandler. Og hvis Google tilmed mener, at du burde have besvaret søgeforespørgslen fra kunden bedre. Ja, så betaler du mere, end du burde pr. klik.
Hvis du derimod besvarer søgeordsforespørgslen godt, når kunden lander ind på landingssiden, og kunden finder de informationer, der er nødvendige for at foretage en konverterende handling – så bliver du belønnet ved en lavere pris pr. klik. Er det ikke simpelt, let forståeligt og egentlig bare megafedt?
Med andre ord, så kan du faktisk få mere trafik, men nok vigtigst af alt, mere konverteringsklar trafik til billigere penge. Det vil Shark & Co. gerne give vores kunder. Derfor synes vi, det giver mening.