Elenah Levante
Tekstforfatter & konceptudvikler

Hvis du køber ind i blinde, er du selv ude om det!

Du ved sikkert godt, at den digitale markedsføring er nødvendig for at være synlig i markedet og konkurrere effektivt. Så du hyrer et bureau til at ordne det for dig. Så langt, så godt.

Men har du sikret dig, at den indsats, du betaler for, er målbar nok? Eller lægger du blindt ansvaret fra dig og overlader det til bureauet? 

Digital markedsføring uden KPI’er kan dræne budgettet uden at skabe mærkbare resultater. Alligevel betaler mange virksomheder bare regningen fra deres digitale bureau uden at vide, om resultaterne skaber reel værdi på bundlinjen. Det er den nemme udvej, og hvis det er dig, så er det temmelig tosset – for du ville jo ikke købe ind i blinde på alle mulige andre områder af din forretning, vel?  
      

Digital markedsføring – sæt de rigtige mål

Selvom al digital aktivitet sætter målbare spor, kan det være svært at vurdere værdien af indsatsen uden krystalklare KPI’er (Key Performance Indicators). Uden KPI’er har du nemlig ikke noget at måle dataene op imod. Hvordan vil du så vurdere, om du har fået det, du har aftalt at betale for – og om du måske havde haft mulighed for at opnå endnu mere?   

Som digitale eksperter er det vores job som bureau at omsætte din virksomheds mål til klare KPI’er for den indsats, vi sælger. Vi skaber solide digitale resultater til daglig, og vi engagerer os i din forretning. Derfor kan vi – sammen med dig – sætte ambitiøse, men realistiske, KPI’er for, hvad du skal opnå ved din digitale markedsføring. Det giver dig overblik og tryghed. KPI’erne er skræddersyede til din virksomheds overordnede strategi og mål på både kort og lang sigt. F.eks. ved vores gode kunde Bedre Bad – Bedre Energi hvor vi har sat helt klare KPI’er i samarbejde med kunden. Målet er selvsagt – KPI’erne skal nås og gerne mere til.
    

Gennemsigtighed er ikke en selvfølge

Det er desværre ikke standard, når du køber SEO, SEM eller SoMe ydelser, at man sætter skræddersyede KPI’er eller bruger tid på at justere dem, hvis de f.eks. viser sig at være for lavt sat. Det nemmeste i den situation ville være at læne sig tilbage og indkassere pengene, fremfor at have større ambitioner for samme penge og sætte et nyt, højere mål. Hos Shark & Co. vil vi gerne modbevise, at det er for dyrt eller bøvlet at have med et bureau at gøre. Uanset om du vælger os eller et andet bureau, så sørg for at vælge en digital partner, der kan tilbyde størst mulig gennemsigtighed og opfølgning – uden dyre bindinger og abonnementer.
     

En færdig løsning findes ikke

SEO, SEM, SoMe – de digitale discipliner er i evig bevægelse, og det samme er din forretning. Derfor skal du passe på med at købe pakkeløsninger, uanset hvor nemt og fristende det lyder. Din forretning er unik, og det er stort set umuligt, at en færdig pakkeløsning rammer præcis din virksomheds behov.

Så hvis nogen forsøger at sælge dig idéen om, at digital markedsføring er en engangsinvestering, du kan krydse af på en liste, skal du se det som et stort, rødt flag nogen vifter foran en pirrelig tyr, der har set sig ond på dig. Med andre ord skal du løbe væk, alt hvad remmer og tøj kan holde. Digital markedsføring er en vedvarende proces, der hele tiden skal tilpasses din virksomheds aktuelle virkelighed og mål – i hvert fald, hvis du gerne vil have succes med det. 
    

Tag fat i Allan, Mette eller Mette, hvis du vil høre mere om, hvordan du med KPI’er får mest mulig værdi ud af dit online budget.