Konverteringsoptimering – få det optimale ud af dine annoncekroner
Hvis du sælger et produkt eller en service, har du har helt sikkert kørt online annoncering, og du har helt sikkert også et website, som annonceringen har sendt de potentielle kunder videre til – med større eller mindre succes.
Hvis man skal forsimple det lidt, så handler konverteringsoptimering om at få det optimale ud af samspillet mellem annonceringen og din hjemmeside, så du får det optimale ud af dine annoncekroner.
Derfor er konverteringsoptimering vigtigt
Når du laver annoncering, vil du jo som udgangspunkt gerne have det størst mulige udbytte, og det er i bund og grund det, konverteringsoptimering handler om. Et klik på en annonce kan være både relativt dyrt og svært at opnå. Derfor er det en rigtig god idé at gøre alt, hvad man kan, for at få konverteringen, når man først har fået kundens opmærksomhed.
En helhedsorienteret tilgang til konverteringsoptimering sikrer, at dine annoncer rammer de rigtige kunder med de rigtige budskaber, så dem der klikker på annoncerne ved, hvad de skal, når de lander på din hjemmeside. Det indebærer samtidig, at det er gjort nemt og overskueligt for kunderne at udføre den handling (konvertering), du ønsker af dem, på din hjemmeside.
Hvad er konverteringer
Hvis du ikke er helt med på, hvad en konvertering er, er det ikke så mærkeligt. En konvertering er nemlig ikke én ting. En konvertering er den sluthandling, du gerne vil have dine kunder til at udføre, når du fået deres opmærksomhed.
I mange tilfælde snakker man om et køb, når man siger konvertering. Men det kan også sagtens dække over mindre ting, som f.eks. tilmelding til et seminar eller et nyhedsbrev, bookning af et møde eller en produktpræsentation. Man kan også arbejde med helt små sluthandlinger som konvertering, som f.eks. at se en præsentationsvideo eller læse en produktbeskrivelse igennem. Disse kaldes dog ofte mikrokonverteringer eller bløde konverteringer.
Et klik på en annonce er ikke en konvertering
Når man snakker om konverteringsoptimering, tages der ofte udgangspunkt i en optimerende indsats på hjemmesiden (hvor selve konverteringen sker). Det er også rigtig fint at arbejde med optimering af websitet – men en hjemmeside uden besøg giver ikke mange konverteringer, og typisk kommer over halvdelen af trafikken på din hjemmeside fra annoncering. Snakker man optimering af annoncering, så er målet at gøre annoncen mere effektiv, så flere klikker på den – men klikket på annoncen alene er ikke en konvertering.
Med andre ord glemmer mange at tænke på konverteringsoptimering som et samlet flow fra man ser annoncen, til man har udført den ønskede sluthandling.
Typisk skyldes denne fremgangsmåde, at annonceringen og websitet ligger hos forskellige bureauer, og at de hver især kun kigger på de ting, der er indenfor deres ansvarsområde. Hos Shark & Co. tager vi altid udgangspunkt i det samlede billede, når vi arbejder med konverteringsoptimering. Sådan sikrer vi, at både din annoncering og hjemmeside – og samspillet mellem dem – er optimeret hen imod dine ønskede konverteringer.
Hvor opstår problemerne?
Et af de steder, hvor vi oftest ser annoncering fejle, er i springet fra annoncen, på f.eks. Facebook, over på en landing page på websitet. I de værste tilfælde er der slet ikke opsat en landing page, og annoncen leder i stedet kunden over på hjemmesidens forside. Eller også er landingssiden ikke opsat på en måde, så den tydeligt viser eller fortæller, hvordan man kommer videre.
I begge tilfælde må kunderne selv finde ud af, hvordan de kommer videre. Det resulterer oftest i, at de mister tålmodigheden og hurtigt forlader websitet igen – et såkaldt bounce – og derved går man glip af konverteringen.
Derfor er det vigtigt at have styr på ’begge ender’. På en god landing page skal der være en tydelig sammenhæng mellem det, annoncen siger og viser, og indholdet på landingssiden. Samtidig skal landingssiden nemt, tydeligt og appetitvækkende guide kunderne videre mod den ønskede konvertering.
Sådan arbejder du med konverteringsoptimering
Udgangspunktet for at arbejde med konverteringsoptimering er, at der er opsat den rigtige tracking på jeres website, så du er i stand til at måle på de ønskede konverteringspunkter. Dette gøres typisk via Google Tagmanager.
Når trackingen er sat op, og du har noget data at arbejde med, er det vigtigt, at du kigger på hele flowet – fra annonce over på hjemmesiden og brugernes ageren, frem til selve konverteringen. Dermed er der flere forskellige steder, du skal gøre en indsats.
Det første indsats ligger i at lokalisere, hvor ”problemerne” opstår. Er der f.eks. mange klik på annoncen men meget få konverteringer, kan det tyde på, at der er problemer med landingssiden. Her kan værktøjer som Hotjar og Google Analytics være et rigtigt godt sted at starte. De kan nemlig vise dig, hvordan kunderne opfører sig, når de kommer ind på din hjemmeside og derved give dig et billede af, hvor på din hjemmeside problemet opstår.
Men det kan også være, at der ikke er en tydelig nok sammenhæng mellem budskaberne i din annonce og på din landing page. Så er det her, indsatsen skal lægges. Hvis du f.eks. gerne vil have kunderne til at tilmelde sig et seminar, og du i annoncen ikke nævner en pris, kan kunderne få opfattelsen af, at seminaret er gratis. Og når de så kommer ind på hjemmesiden og finder ud af, at de skal betale, så hopper de fra.
I sådan et tilfælde kunne man med fordel have skrevet prisen i annoncen. Det ville måske have fået færre til at klikke på den, men til gengæld ville en større del af dem, der klikkede sig videre, have tilmeldt sig – fordi de allerede var forberedt på, at seminaret kostede noget.
Sådan kommer du i gang med konverteringsoptimering
Denne lille tjekliste kan være et godt udgangspunkt, hvis du vil starte med konverteringsoptimering af din markedsføring:
- Er der opsat tracking på de ønskede konverteringspunkter på dit website?
- Sender annoncerne dine potentieller kunder videre til relevante landingssider?
- Er det tydeligt i dine annoncer og på de pågældende landingssider, hvad du ønsker af kunderne, og hvordan de kommer videre?
- Er det nemt for kunden at udføre konverteringen? Typisk må der ikke være mere end 2-3 klik fra annonce til konvertering.
- Brug data fra Google Analytics til at tjekke, om der er steder på din hjemmeside, hvor mange kunder falder fra.
- Brug Hotjar på de vigtigste landingssider for at blive klogere på, hvordan kunderne agerer på siden, og hvad der evt. gør, at de falder fra.
- Kør evt. A/B splittest på de vigtigste sider på dit website, hvor du tester hvilken opsætning, der giver flest konverteringer.
Hvis det virker for uoverskueligt eller krævende at komme i gang selv, er du også altid velkommen til at tage fat i os hos Shark & Co., så hjælper vi dig med at få mest muligt ud af din annoncering og hjemmeside. Vi arbejder med en helhedsorienteret tilgang til markedsføring, hvor vores specialister inden for annoncering, SEO, UX og design arbejder tæt sammen, så vi sikrer os, at hele flowet er gennemtænkt, og du får det optimale ud af din annoncering.