Sarah Nathalie Pedersen | Online Marketing Manager | Shark & Co.
Sarah Nathalie Pedersen
Online Marketing Manager

Fredag d. 23. november går detailhandelen i sort

Så er Black Friday igen over os, og tilbud og priser vælter ned. For bare 10 år siden var Black Friday ukendt i Danmark, og nu ved mindst 90 % af os, hvad det handler om. Både fordi antallet af butikker, der holder Black Friday, øges hvert år, og fordi nyhedsmedierne spreder budskabet og fortæller historier om Black Friday – både positive og negative.

Black Friday bliver større og større
Begrebet Black Friday optræder første gang i Danmark i 2010 (ifølge Dansk Sprognævn). I begyndelsen kun i nogle onlinebutikker, og først i 2013 holder de første fysiske butikker Black Friday. Allerede i 2015 omsætter danskerne for knap 2 milliarder på Black Friday (ifølge Nets), og dermed er Black Friday for første gang den største danske shoppingdag – med knap en halv milliard kroner mere end 22. december året før. Siden er omsætningen steget hvert år – i 2017 rundede vi 2,1 milliarder.

Gå ikke glip af et godt tilbud
Når butikkerne giver os én dag med en masse, store tilbud, bliver vi som forbrugere grebet af frygt for at gå glip af noget. Det nytter ikke, at vi i morgen hører om naboens gode køb, hvis tilbuddet er udløbet. Det føles som en once-in-a-lifetime chance, og vi vil ærgre os, hvis vi ikke når med. Frygten bliver kun forstærket af overskrifter som: ”Køtilbud”, ”Begrænset antal” og lignende.

Sort fredag, -weekend og -måned
Black Friday er dog ikke helt så hysterisk i Danmark som den er i hjemlandet USA. Dels er mange af tilbuddene ikke nødvendigvis superfantastiske: Medierne har de sidste par år været gode til at finde tilbud, der ikke var bedre end hvad varerne ellers havde været udbudt til. Og dels holder danske butikker sig ikke nødvendigvis skarpt til én dag. Begreber som Black Weekend og Black November gør tilbuddene på den sorte fredag lidt mindre eksklusive – vi har lidt bedre tid til at gøre et kup.

Flere dødsfald – flere shoppingdage
Vi undgår – måske derfor – som oftest den værste tumult. I USA optæller blackfridaydeathcount.com hvor mange, der hvert år kommer til skade eller dør på grund af Black Friday. Siden 2006 er 10 mennesker f.eks. døde: Trampet ned af andre tilbudsjægere, kørt galt på grund af udmattelse eller skudt ned i kamp om parkeringspladser. Det er omtrent lige så mange, som i samme periode er dræbt af alligatorer (ifølge Wikipedia).

Tre dage efter Black Friday følger ”Cyber Monday” for onlinebutikkerne, og den 11. november var det ”Singles Day”. Især sidstnævnte savner stadig sit helt store gennembrud i Danmark.

Får du nok ud af shoppingdagene?
Vil du have større udbytte af de forskellige shoppingdage – i din onlinebutik eller forretning?

Det er vigtigt at lægge en god plan og styre indsatsen. Kontakt Shark & Co – vi kan løfte din Black Friday, Cyber Monday, Singles Day og de andre store shoppingdage.

Tal med Dennis eller Sarah