Elenah Levante
Tekstforfatter & konceptudvikler

SEO / SEM: Hvorfor i alverden skulle du binde dig på hænder og fødder?

Når vi snakker med potentielle kunder til digital markedsføring – søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads (SEM), sociale medier – fortæller de ofte den samme historie:

I ønsket om at åbne døren for alle de ekstra muligheder, en solid og gennemtænkt online tilstedeværelse giver, er kunden blevet narret ind i dyre kontrakter med unødigt lange bindinger. Tilmed uden reel mulighed for at se, hvad de får for pengene.
         

Tænk før du skriver under

Vi snakker helt op til 5-årige kontrakter, der ikke er til at komme ud af igen. Som ofte består af en one-size-fits-all pakkeløsning uden afsæt i kundens virksomhed. Ovenikøbet med kryptisk afrapportering, kunden ikke forstår.

Det er selvsagt ikke optimalt. Og det er fuldstændig unødvendigt, hvis du spørger os. Jo, det kræver tid at opbygge en stærk, online profil. Men ikke 5 år (!) med den samme, fastlåste indsats.

En kunde havde ligefrem oplevet, at deres tidligere bureau havde faktureret for Google Ads i et år – uden at have lavet en eneste forbedring. Så undersøg lige markedet, inden du skriver under. Ellers er du selv ude om det.
   

Vælg en fleksibel løsning

Tænk på digital marketing som en række byggeklodser – fx SEO, SEM, SoMe – der skal sammensættes efter din virksomheds unikke behov. Det eneste, der er essentielt for at gå i gang, er en indledende analyse af din virksomheds nuværende online status: uden den har vi ikke noget fundament at arbejde ovenpå.

Herefter afhænger valg af ’byggeklodser’ – og ikke mindst rækkefølgen – af, hvilke mål det giver mening at gå efter for din virksomhed. Indsatsen skal løbende måles og justeres til din strategi og dine mål, så du hele tiden er sikker på at være på rette vej. Og det kan altså sagtens lade sig gøre uden abonnementer, bindinger og skjulte gebyrer.
    

Få din aftale set efter i sømmene

Med mindre du selv har den nyeste viden om SEO, SEM og sociale medier, kan det være svært at gennemskue, hvor du reelt står med din virksomheds online markedsføring. Det kan også være, du har en fornemmelse af, at du ikke rigtig høster frugterne af den indsats, du betaler for. I begge tilfælde er det en klogt at få nye øjne på dine muligheder digitalt.

Tag fat i Sarah eller Dennis fra vores online-afdeling, hvis du vil vide mere. Det koster ikke spidsen af en jetjager at komme i gang. Og du forpligter dig ikke til noget som helst andet end den indledende analyse, der inkluderer anbefalinger til, hvordan du overhaler konkurrenterne.

Så ved du, præcis hvor du står, og hvordan du klogest kommer videre.