”Vil man have dygtige kandidater, har man også et ansvar som virksomhed”
Hos Shark & Co. har elever og praktikanter været en del af vores rekrutteringsstrategi de seneste 10 år. I dag har vi fire elever på bureauet – både digitale og kreative. Vi investerer gerne, fordi vi tror på, at vi får dygtige folk på den måde.
Hvis du besøger Shark & Co. i den sorte boks, midt på Svanes Plads i Horsens, vil du opleve en helt bestemt mentalitet – nemlig, at vi altid investerer lidt af os selv i opgaven. Hver gang. Det samme gælder, når vi søger nye elever og praktikanter til vores bureau.
”Hvis vi vil have kvalificeret arbejdskraft i fremtiden, har vi også et ansvar som virksomhed. Det handler netop om at skabe de kompetencer, man mangler. Derfor ser vi det også som en vigtig opgave at tage ansvar og udvikle nye elever, som forhåbentligt har lyst til at arbejde på bureauet i mange år efter endt uddannelse,” siger Mette Due Ladefoged, partner og COO hos Shark & Co.
Speeddating og personlighed
I april deltog Shark & Co. i en anderledes rekrutteringsproces af nye elever – speeddating på Teams. I løbet af 5 timer blev 13 mulige kandidater speeddatet, hvor de 3 mest interessante blev inviteret til anden samtale – og It’s a Match.
”Når vi søger efter nye talenter, lægger vi særligt vægt på to ting; Personlighed og kemi. Vi tror på, at hvis kemien og personligheden er der, så kan man lære disciplinerne. Hvis en kandidat modsat mestrer disciplinerne, men kemien ikke er så god, er det ofte ikke et godt match for nogen,” siger Dennis Houmann Dinesen, Chief Digital Marketing Officer og partner, og fortsætter:
”Derfor var det en sjov og anderledes måde at snakke med potentielle kandidater på, hvor begge parter sparede tid, hvis kemien ikke var der. Men samtidig er det mindst lige så vigtigt, at kandidaterne tør skille sig ud og tænke kreativt, så husker man dem bare bedre.”
Vores præsentationsvideo til speeddating hos Aarhus Business College var naturligvis en humoristisk film, som fik Shark & Co. til at skille sig ud.
Uddannelserne har også et ansvar
Når elever og praktikanter er en del af rekrutteringsstrategien, er det samtidig vigtigt at uddannelsesstederne gør dem attraktive.
”Det er vigtigt at uddannelserne er afstemt med tiden, så de elever vi får på bureauerne, også er forenelige med, hvad vi søger. Det skal give mening for alle parter at investere sin tid – og det gør vi gerne, når vi kan se, at uddannelserne følger tiden. Det er vigtigt at give talentfulde kandidater en indsigt i branchen – og modsat kan de unge elever også komme med nye indspark,” siger Mette Due Ladefoged.
Hos Shark & Co. har vi haft elever og praktikanter fra erhvervs- og handelsuddannelser, men også fra uddannelser med bachelor- og kandidatniveau.
Du kan også læse interviewet med vores COO Mette Due Ladefoged i magasinet GRAKOM, erhvervsorganisationen for kommunikationsindustrien. Her sætter de netop fokus på bureauernes rekrutteringsproblemer og manglen på elevpladser til mediegrafikere. Læs artiklen her
Er du vores næste talent?
Har vi vakt din interesse, og kunne du tænke dig at blive elev eller praktikant hos Shark & Co.?
Vi søger løbende efter nye talenter, så hold dig ikke tilbage.
Send din ansøgning og CV til job@sharkogco.dk